Test drive Dacia Duster TCe 150 – Dacia cu apucături de Mercedes

Dacia Duster TCe 150 GPF (15)

Uitați tot ce știați despre Dacia Duster. Lucrurile stau altfel acum. Ajunge în gamă motorul TCe 150 și așa avem de-a face cu cel mai rapidă Dacia construită vreodată.

FOTO: Bogdan PARASCHIV

Să pun cheia în contact. Ce cheie? Ce contact? Am un card. Și am buton de pornire. Așa că… la drum! Calc accelerația și se duce. Mă mai uit o dată la logo-ul din volan. Da, chiar conduc un Duster. Dar care nu se poartă ca un Duster. Calc frâna ca să revin la limita de viteză. N-am vrut să o încalc. N-am crezut că o pot face atât de rapid.

Dacia Duster TCe 150 GPF (14)

Uite cum se comportă Nissan Qashqai cu același motor!

150 de cai putere și 250 Nm o fac rachetă pe Dacia mea. Păstrând proporțiile, evident, în segmentul SUV-urilor mici. Pentru că Dacia mea cu apucături de Mercedes are sub capotă motorul dezvoltat de Renault în parteneriat cu Daimler, un propulsor cu filtru de particule, prezentat în octombrie 2018 la Salonul Auto de la Paris. Același motor ajunge și în gama compactă a constructorului premium, dar și sub capota lui Renault Kadjar și a lui Nissan Qashqai, pe care l-am testat și noi.

Deși incredibil de agil, SUV-ul de clasă mică produs la Mioveni cu motorul TCe 150 și tracțiune față are nevoie de mai multă stabilitate. Ușor și cu gardă mare la sol de 21 de centimetri, cel mai rapid Duster devine și cel mai instabil în viraje. Motorul, compatibil cu noul standard Euro 6d-Temp, este rezervat, pentru moment, doar versiunilor 2WD, dar va fi disponibil și în combinație cu sistemul de tracțiune integrală 4WD începând cu a doua jumătate a acestui an.

Dacia Duster TCe 150 GPF (13)

Duster 150 TCe cu transmisie manuală cu șase trepte aleargă de la 0 la 100 km/h în 10,4 secunde și atinge o viteză maximă de 191 km/h. Sunt cifre care fac mașina să fie cea mai rapidă Dacia construită vreodată. Cât consumă Duster-ul cu apucături de Mercedes? Am obținut 7,5 l/100 km în oraș și 5,5 l/100 km în afara orașului, cifre foarte apropiate de cele oferite de producător.

2017 i-a adus lui Duster nervuri pe capotă, blocuri optice cu semnătură LED în echiparea standard, o grilă nouă, aripi redesenate și un ornament de plastic lângă aripa față. Nu, nu circulă aerul pe acolo, e doar pentru decor. În spate, Duster este acum mai masculin, iar stopurile… parcă le-am mai văzut pe undeva. Jeep Renegade, le revendici? Duster-ul testat este vopsit în Atacama Orange (300 de euro), o culoare pe care am inclus-o în topul celor mai frumoase din industria auto, alături de nuanțe de la Mercedes și BMW.

Dacia Duster TCe 150 GPF (4)

Portiera nu se mai trântește cu sunetul gol, ci cu un poc care confirmă că ușa e acum mai plină. Te simți un pic mai protejat la bord, deși Duster a luat doar trei stele la testele EuroNCAP. Nu le poți avea pe toate, nu?

Regăsim la bord volanul nou acum și cu reglaj pe adâncime, guri de ventilație mutate, materiale mai bune. Dar tare-i plasticul în continuare la Duster. Însă într-o zi, când mașina va deveni istorică, plasticul dur va rămâne intact. Dacia și-a dat seama că e bine să nu te uiți în jos spre ecranul central și l-a mutat mai sus în bord.

Dacia Duster TCe 150 GPF (1)

Sistemul multimedia primește conexiune Apple CarPlay și Android Auto. Lângă ecranul care redă sistemul Media NAV apare mufa USB. Patru camere video echipează Duster-ul pentru 250 de euro, ca să poți observa pe ecran fiecare colț al mașinii. Oricum oglinzile uriașe pentru un SUV mic și suprafața vitrată generoasă erau de mare ajutor la capitolul “vizibilitate”. Direcția moale face Duster-ul extrem de manevrabil, mai ales când nu ai tot spațiul din lume pentru o întoarcere, de exemplu. La viteze mari, direcția se întărește, ca să ai control mai bun. Și tot la viteze mari, Duster nu mai fâșâie, nu mai foșnăie, așa cum o făcea. Gata, nu mai e furtună în mașină, pentru că Dacia i-a asigurat o izolație fonică mai bună.

Climatizare automată are butoane mari, ușor de controlat, plăcute la atingere. Ei, nu chiar ca la Mercedes, dar parcă nici nu-s chiar așa departe.

Dacia Duster TCe 150 GPF (11)

SUV-ul își păstrează reputația de mașină practică. Sub scaunul pasagerului este un sertar unde poți ascunde tot ce nu vrei să lași la vedere în mașină. Nu, cățelul familiei, oricât de mic, nu ar trebui să stea acolo în timp ce faci cumpărăturile. O nișă în bord cu suprafață aderentă permite depozitarea unor obiecte.

Dar ce poți pune în spațiul de lângă butoanele pentru cruise control și limitare de viteză? Un shot?

Scaunele față cu șezutul prelungit cu 2 centimetri ajută șoferul să se așeze mai bine la volan și să nu fie nevoit să se dea jos să se întindă după fiecare 100 de kilometri. Mai mult spațiu la picioare și la cap și pentru pasageri în mașina cu ampatament de 2.673 mm, o banchetă mai prietenoasă, pentru că are și aceasta are șezutul mai lung, buzunare mari în care încape un laptop în spătarele scaunelor fac viața mai ușoară și pentru cei care stau în spate.

Dacia Duster TCe 150 GPF (9)

SUV-ul de la Mioveni este construit pe valorile brand-ului, care l-au și poziționat pe locul 2 în Europa în topul celor mai bine vândute SUV-uri mici, după Renault Captur. Modelul autohton oferă un portbagaj imbatabil în segment: 478 de litri (414 pentru versiunile cu tracțiune integrală). Din păcate, marginea înaltă nu este practică deloc.

Duster-ul păstrează reputația de mașină robustă, care poate ajunge oriunde, și datorită cifrelor impresionante trecute în dreptul unghiului de atac (30 de grade) și unghiului de degajare (33 de grade). Vă mai aduceți aminte testul comparativ dintre o Dacia Duster și un Bentley Bentayga, SUV-ul care costă de 13 ori mai mult ca “rivalul” român?

Dacia Duster TCe 150 GPF (16)

Polonezii se iau de Dacia noastră. „Vrei o mașină ieftină? Asta primești!”

Un Duster cu motor TCe 150 GPF și echipare Prestige, așa cum am testat noi, pornește de la 17.500 de euro. Mașina testată costă 18.850 de euro.

Verdict MissAuto

Te-ai mutat pe o stradă încă neasfaltată care se umple de noroi la fiecare ploaie? Locuiești la munte unde ninge 4-5 luni pe an? Sau poate în oraș unde locurile de parcare sunt limitate și unde traficul este haotic? Dacia Duster e bună pentru toate. Iar motorul care a ajuns și sub capota calsei compacte de la Mercedes fac Duster-ul de la Mioveni să aibă un pic din personalitatea mașinilor premium, fără să sacrifice însă natura robustă și practică.
Recorduri Dacia Duster

Adaugati comentariu