Intimidant. Așa poate fi descris, într-un singur cuvânt, noul Range Rover Velar. Prea mare ca să fie mic și prea mic ca să fie mare, Velar, cu ai săi 4 metri și 80 de centimetri, este poziționat ca dimensiuni la mijlocul distanței dintre X4 și X6, dintre GLC și GLE Coupe. Este veriga lipsă dintre Evoque și Range Rover Sport, apărută la timp într-un segment în continuă creștere. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Din față, Velar îți dă fiori. Curajosul cu nume exotic a spart tiparele cu linii convenționale ale dinastiei britanice. Cu grila masivă, lucioasă, farurile dreptunghiulare cu semnătură luminoasă Matrix-laser cu LED, care îi dă modelului un plus de personalitate, cu un profil alungit și spate robust, Velar-ul de la Range Rover întoarce capete și când stă pe loc.
“Mi s-a părut că dispar mânerele”, mi-a spus un trecător. “Nu, nu vi s-a părut! Chiar dispar!” Și am deschis și închis mașina încă o dată ca să-l conving pe bietul om că n-a avut halucinații și că mânerele escamotabile ale Velar-ului chiar dispar în ușă. S-a frecat la ochi, a dat din cap și a plecat, probabil cu gândul că ar fi trebuit să-i ia pastilele azi dimineață.
Este mașina pentru care am fi vrut să putem jupui camuflajul de pe prototipurile surprinse în teste. Și vedem, în sfârșit, ce a desenat Gerry McGovern, omul din creioanele căruia au ieșit Range Rover Sport și Discovery 4. Am avut la test versiunea cea mai pretențioasă, HSE First Edition, disponibilă doar în primul an de vânzări, cu motor V6 de 3.0 litri, 300 de cai putere și 700 Nm. Haideți să vedem dacă merită să vă grăbiți.
La volanul lui Velar, prinzi încredere. Este intimidant doar pentru cei de afară, este un lounge rafinat pentru cei aflați la interior, în modul Comfort, și un animal de pradă în modul Dynamic și ai senzația că, de departe, această versiune de motorizare este cea mai inspirată pentru SUV-ul ăsta cu personalitate. Aproape două tone (1.959 kg) cântărește Velar-ul cu motor diesel V6 de 3.0 litri și transmisie automată cu opt rapoarte, care schimbă fără să simți.
Așa că nu va fi Usain Bolt pe viraje, dar este, cu siguranță, mai sportiv ca o cântăreață de operă care a renunțat la dietă. Nu pentru curse este făcut Velar-ul care aleargă de la 0 la 100 km/h în 6,5 secunde, ci pentru călătorii cu stil. Pentru că în Velar, iei loc în scaunele elegante îmbrăcate în piele Windsor perforată. Ești un răsfățat pe șosea, pentru că beneficiezi de funcția de masaj. Sunt niște “mâini” blânde care îți fac masajul ăsta. Cele din Mercedes și BMW sunt mai îndrăznețe.
- Imagine intimidantă
- Consum excelent
- Confort
- Sistem tactil cu reacție întârziată
- Preț peste media segmentului
La interior, Velar, deși sub umbrela indiană Tata Motors, a păstrat farmecul britanic. Trei ecrane mari configurabile transformă interiorul SUV-ului într-un târg de tehnologie, care te fac să uiți că ai avut vreodată nevoie de butoanele fizice. Totuși, comenzile tactile îți cer să îți iei ochii de la drum, ceea ce nu e tocmai recomdat, nici chiar la bordul unui SUV cu 5 stele EuroNCAP luate la pas. Sistemul multimedia complet nou Touch Pro Duo integrează 2 ecrane tactile de inalta definitie, cu diagonala de 10′. Simultan, poți citi informațiile relevante referitoare la rulare pe un head-up display (1.345 euro).
Curajos în off-road, Velar dispune standard de HDC (Control la coborârea pantelor) și de sistem Terrain Response 2 (disponibil doar pentru versiunea First Edition), care fac echipă cu sistemul de tracțiune integrală. SUV-ul are o gardă la sol care te ține departe de orice imperfecțiune, 251 mm, și primești o mână de ajutor de la diferențialul electronic. Mașina noastră, echipată cu suspensie pneumatică, poate regla înălțimea de acces și de rulare, reducând garda la sol cu 40 mm.
Sistemul Terrain Response adaptează comportamentul mașinii la tipul de suprafață de rulare: Sand, Rocks Crawl, Mud și Snow. Dar chiar vezi lordul ăsta britanic, acest Sir cu imagine de catifea în noroi sau traversând vaduri de râu? Ei bine, el poate chiar să se scufunde 65 de centimetri în apă. O cameră montată frontal, Wade Sensing, îți dă o mână de ajutor, folosind senzorii din oglinzi pentru a te anunța când te apropii de limitele mașinii. Și a-propos de camere, când te întorci pe afalt, vei avea vizibilitate în orice direcție, indiferent ce ai traversat cu mașina, pentru că ai la dispoziție un sistem de spălare a camerei de marșarier.
Ireal, la întoarcerea acasă pe DN-1, mergând perfect regulamentar, respectând fără abatere limitele de viteză, am obținut un consum foarte apropiat de cifrele oficiale, 6,4 l/100 km. Evident, n-am testat viteza maximă de 241 km/h a SUV-ului cu nume exotic, dar îl vom crede pe cuvânt pe producătorul britanic.
Este generos Velar-ul la capitolul “spațiu”. Cu o lungime de 4803 mm și o lățime de peste 2 metri, nici nu putea fi altfel. Portbagajul de 673 de litri oferă 1.731 de litri cu bancheta rabatată. Da, da, intră bradul de Crăciun.
La bătaie cu alte creații exotice ca Porsche Macan, Alfa Romeo Stelvio și Maserati Levante, Velar pornește de la 59.381 de euro, doar Macan fiind mai scump. Exemplarul de test, acest First Edition în care Range Rover a pus tot ce avea mai bun, are preț aproape dublu: 110.670 euro, TVA inclus. Evident, plătești și pentru că ești printre primii care pun mâna pe Velar.