Mercedes-Benz Actros – Prima oară la volanul unui camion, cu viteza melcului obosit

Mercedes-Benz Actros

Poate că arată ca un monstru, dar este un fel de… “Smooth Operator”. Am trecut cu bine de prima experiență la volanul unui camion Mercedes-Benz Actros, pe care l-am condus pe circuit. Nu bag mâna în foc pentru pasagerii mei, infinit mai pricepuți ca mine.

Pun mâna streașină la ochi și-l privesc. Pare uriaș, intimidant, la fel de mult când te afli față-n față cu el ca atunci când îl vezi în oglinda retrovizoare. Farurile LED, grila impresionantă, silueta fără oglinzi îi asigură aura unui titan pregătit să plece la război. La bord însă, lucrurile se schimbă.

Mercedes-Benz Actros

M-am cățărat în cabină de parcă aș fi făcut exerciții la sală, trăgându-mă în sus de mânerele montate în lateralele cadrului ușii. “Ce-a fost mai greu a trecut”, mi-am zis, odată ajunsă sus. Scaunul pneumatic se reglează ușor dintr-un buton aflat pe partea dreaptă și apeși o pedală pentru reglarea volanului. Cineva aflat la prima experiență de acest gen, nefamiliarizat cu postul de conducere dintr-un camion, are nevoie de un catralion de indicații ca să se prinde ce și unde se află.

Tot atipic pentru mine, obișnuită cu vehicule care nu se conduc de la etajul 2, pedalierul nu se află în centrul postului de conducere, ci ușor în dreapta. O poziție care nu mi s-a mai părut deloc atipică la finalul “plimbării” mele pe circuit.

Cum am ajuns eu aici?  Un coleg mi-a scris zilele trecute: “Hai să te dai cu un camion Mercedes în off-road sau pe circuit!” Stăteam cu telefonul în mână și nu știam dacă să-l iau în serios sau nu. L-am întrebat în glumă dacă vin “Unimogi”. “Unimogii” nu aveau drum pe la Academia Titi Aur, dar noile Arocs și Actros, da. Din moment ce sunt aici, e simplu de ghicit care a fost răspunsul final, însoțit de amenințarea “O să te fac de râs!”

Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz Actros, camionul dezvăluit anul trecut la Hanovra, în Germania, vine cu toate dotările necesare pentru a face viața ușoară la bord. Este echipat cu noul Active Drive Assist, sistemul care îl transformă într-un camion semi-autonom, pentru că poate să frâneze, să accelereze și să vireze și este activ la orice viteză.

În era digitală, dotat cu sistemul MirrorCam, Actros poate să pară mai ușor de condus decât multe autoturisme, pentru că sistemul, în premieră în producția de serie la un camion, înlocuiește oglinzile convenționale. Folosește, în locul lor, camere video, și redă imaginile captate pe ecrane de 15 inci, amplasate în montanții față. Sistemul permite și reglarea unghiului în funcție de lungimea remorcii. Slavă Domnului, remorcă n-am avut. Asta-mi mai trebuia. Pentru un intrus în lumea camioanelor cum sunt eu, ar fi fost imposibil să iau un viraj fără să fac un pic de… “off-road”.

Cu o aerodinamică mai bună și noi tehnologii (așa zice Mercede, evident, eu n-am grad de comparație, deci îi voi crede pe cuvânt!), Actros se dă mare cu un consum mai bun, redus cu până 5% pe drumuri naționale și cu până la 3% pe autostradă. Din momentul în care m-am urcat la volan, am atras atenția că suntem deja pe rezervă de combustibil. Mi s-a explicat că rezerva de combustibil înseamnă, în acest caz, mulți litri de motorină. “Costă peste 1.000 de euro ca să faci un plin”, mi-a zis trainer-ul. Am înțeles ce spune când am văzut specificațiile tehnice. Rezervorul unui Actros are – în funcție de versiune – rezervoare de combustibil între 540 și 1.300 de litri.

Cabina high-tech asigură o atmosferă modernă. Multimedia Cockpit seamănă cu sistemul MBUX de la autoturismele Mercedes în ceea ce privește meniul, grafica și funcțiile. Cele două ecrane interactive sunt în echiparea standard, redând informații relevante referitoare la rulare și la sistemele de asistență. Șoferul își poate conecta telefonul inteligent prin intermediul Apple CarPlay sau Android Auto, iar managerul flotei poate monitoriza camionul cu ajutorul aplicațiilor Fleetboard sau Mercedes-Benz Uptime.

Test drive Mercedes-Benz GLE Coupe – Când ai lumea la picioare

Toate par la îndemână în cabină, ergonomia este ireproșabilă și, surprinzător pentru un camion, asigură o atmosferă premium.

Dar cum te simți efectiv la volanul unui monstru cu motor OM 471 de 12,8 litri, 450 de cai putere și cuplu de 2.200 Nm, care cântărește cam cât 10 mașini pe care le conduci în mod obșnuit? Simți că ești la ani lumină de asfalt. Transmisia Mercedes PowerShift 3, cu schimbătorul aflat, exact ca la mașinile Mercedes, în partea dreaptă, pe coloana de direcție, face ca Actros să ruleze lin și calm, ca orice sedan. Sau poate este doar impresia subsemnatei care nu se pricepe la camioane.

Mie, intrusul care a rulat pe circuit cu viteza unui melc obosit, nu mi s-a părut greu de condus. Dar probabil că pe trainer-ul meu și pe colegul care este “vinovat” pentru experiența de “o dată-n viață”, i-am adus în pragul unui atac de panică.

Verdict MissAuto

Mercedes-Benz ActrosNu este o limuzină de lux, dar oferă confort greu de imaginat că ar putea fi trecut în contul unui camion. Nu este tocmai o compactă, dar tehnologiile de ultimă oră, pe listă aflându-se și sistemul MirrorCam, îl fac docil și ușor de manevrat. Poate nu este tocmai genul de mijloc de transport cu care mergi zi de zi la birou, dar este o experiență de încercat.  Măcar o dată-n viață.

Adaugati comentariu