Cod galben de șoferi neatenți – Cum să conduci bine și când plouă

Blocaje rutiere. Geamuri aburite. Oglinzi pline de picături de apă. Un scenariu care vă sună cunoscut, nu-i așa? Așa arată o zi ploioasă în oraș. Și pentru că vom avea multe de acum încolo, este bine să ne prindă pregătiți. De ce trebuie să conduci altfel pe ploaie? Pentru că vizibilitatea este redusă, iar la temperaturi scăzute, când asfaltul este ud, distanța de frânare poate chiar să se dubleze.
cod galben 2

Nu pleca la drum cu geamurile aburite!
Da, toți ne grăbim. Toți suntem în criză de timp. Dar mai bine ajungi mai târziu decât să nu mai ajungi deloc. Te-am speriat, așa-i? Asta era și intenția. Pornește motorul, dă drumul la ventilație la maxim în habitaclul mașinii și stai câteva minute pe loc. Nu arde nicăieri. Și chiar dacă arde, nu faci parte din echipa de intervenție!

Nu uita de centură!
Nu are ce să ți se întâmple când circuli cu viteză redusă în orașele sufocate. Să facem următorul exercițiu de imaginație. Vrei doar să muți mașina 10 metri mai încolo. Ieși din parcare cu spatele, cel care circulă pe banda întâi nu este obligat să se asigure pentru tine și te lovește în plin. Parcă centura nu era o idee atât de rea, nu-i așa?
Nu trebuie să o porți nici de teama Codului rutier, care impune o sancțiune de 375 RON, ci trebuie să-ți intre în reflex să cuplezi centura de siguranță înainte să pornești la drum.

Redu viteza!
Obligatoriu! În condiții de vizibilitate redusă, timpul pentru manevrele la limită se contractă. Ai nevoie de timp ca cod galbensă vezi că șoferul din fața ta frânează și, cu siguranță, ai nevoie de mai mult timp ca să frânezi și tu fără să te oprești în portbagajul omului nevinovat. Chiar vrei să stai în ploaie și să faci schimb de numere de telefon cu un necunoscut? Poate sună romantic în alte condiții, dar nu după un accident!
Trebuie să știi că atunci când suprafața de rulare este udă, se poate ca distanța de frânare chiar să se dubleze. Anvelopele de vară îți vor complica viața și mai mult începând cu noiembrie, când temperaturile ajung și la 0 grade Celsius. Acestea se întăresc la temperaturi mici și își reduc aderența.

Atenție la riscul de acvaplanare!
Riscul de acvaplanare se reduce direct proporțional cu viteza. În cazul acestui fenomen, anvelopa pierde contactul cu suprafața de rulare, așa că în acel moment, ai șanse minime să mai poți controla direcția sau frâna propriului automobil. Ce poți să faci? Așteaptă să recâștigi controlul mașinii, abia apoi încearcă să frânezi.
Se recomandă anvelope cu un talon mai mare de 2,5 centimetri. Cu cât talonul este mai mic, cu atât posibilitatea de a evacua apa este mai redusă. Atenție și la presiune în pneuri!

Aprinde farurile!
Îi vezi mai bine pe ceilalți participanți la trafic atunci când au farurile aprinse. Ca să fii și tu vizibil(ă), aprinde farurile. Te va ajuta să vezi mai bine drumul din fața ta și poate chiar ai șanse să ocolești gropile în care s-a adunat deja apă.
Dacă ai vreun bec ars, înlocuiește-l de urgență. Un drum la service echivalează și cu reglarea corespunzătoare a poziției farurilor, ca să eviți orbirea șoferilor care vin din sens opus. Poate acum este momentul și să înlocuiești ștergătoarele care ți-au lăsat dâre pe parbriz totă vara.

Concentrează-te!
Iubitul nu te va părăsi dacă nu îi răspunzi pe chat în secunda aia. Și nici șeful nu te va da afară dacă înainte de a-i răspunde la email, tragi pe dreapta. Renunță la orice îți poate distrage atenția. Display-ul tactil, butoanele din consola centrală, telefonul mobil. Le poți butona la semaforul următor sau când ajungi la destinație.