Iarna nu-i ca vara! Tu știi să conduci pe zăpadă?

Un lucru este clar. Iarna, nici traficul nu-i ca vara. Codul portocaliu de ninsoare a lovit jumătate de țară și i-a făcut pe mulți soferi să-și lase mașinile acasă. Puținii care s-au încumetat să scoată mașina din parcare au avut mari bătăi de cap. Și este abia începutul. Se anunță nopți cu -20 de grade chiar și în capitală. Nu vrem să vă speriem, ci doar să vă punem în gardă!
iarna

Nu pleca la drum cu mașina plină de zăpadă!

Nu te gândi că vizibilitatea ta este doar treaba ta! Trebuie să ai parbrizul, luneta, geamurile laterale și oglinzile perfect curate, dar nu uita de acoperiș. Odată ce mașina ți se va încălzi, zăpada acumulată pe acoperișul tău va ajunge, în mers, pe capota mașinii din spate.

Nu accelera violent!

Nu apăsa accelerația până iese fum negru pe țeava de eșapament, atunci când vrei să ieși de pe un loc de parcare. Vei rămâne acolo până la primăvară. Ai șanse mai mari să ieși dacă faci manevre de înainte-înapoi (balans).

Odată ieșit în trafic, e bine să apeși cu blândețe accelerația, pentru că o talpă grea s-ar putea să te trimită direct în nămeții de zăpadă de pe marginea drumului sau, mai rău, într-o altă mașină.

Păstrează distanța!

Dacă vara riști doar să fii apostrofat de cel din fața ta că îi sufli în ceafă, ei bine, iarna, riști să-i strici portbagajul. Experții recomandă o distanță de două secunde față de mașina din față atunci când asfaltul este perfect uscat. Pe timp de iarnă însă, distanța trebuie să crească la 4-5 secunde.

Trebuie să ții cont că spațiul de frânare poate crește pe zăpadă cu de până la 10 ori în comparație cu cel de care ai nevoie pe un carosabil uscat.

iarna
Sursă foto: AMG Driving Academy

Adaptează viteza și frânează cât mai puțin

La o viteză mai mică, mașina va fi mai ușor de controlat, așa că nu arunca responsabilitatea pe sistemele de asistență cu care este dotată mașina ta. Iar atunci când simți că pierzi controlul mașinii, întoarce volanul spre direcția spre care a plecat spatele vehiculului tău, pentru a-l repune pe traiectorie.

Nu apăsa pedala de frână, chiar dacă ai încredere maximă în ABS. O greșeală pe care o fac cei mai mulți dintre șoferi este ridicarea piciorului atunci când pedala începe să vibreze. Iar dacă nu-l ai, roțile se pot bloca și mașina ta va deveni o sanie pe roți!

Frâna de motor este sfântă în condiții de iarnă și o poți folosi și în cazul cutiilor automate, dacă treci pe modul Manual. Retrogadarea dintr-o treaptă superioară într-una inferioară te poate salva de la derapaje nedorite. Drifturi pe zăpadă faci pe circuit, nu în sensuri giratorii!

Nu pleca neechipat de iarnă!

Evident, anvelopele de iarnă sunt obligatorii. Fără ele, mașina ta devine sanie pe șosele! Obligatorii, însă nu și suficiente. Cei care au de gând să înfrunte iarna pe drumurile patriei, ar face bine să aibă la ei lanțuri, un săculeț cu nisip, lopată pentru zăpadă, pături și combustibil suficient în cazul în care sunt obligați să staționeze în ger pentru mai multe ore.

Cum parchezi printre nămeți?

Nu toți avem tracțiune integrală, așa că trebuie să ne mulțumim cu roțile motrice pe care le avem la dispoziție. Nu opri motorul imediat ce te-ai instalat, fericit că ai găsit un loc de parcare. Niște manevre de înainte-înapoi îți vor face loc să ieși a doua zi fără prea mari bătăi de cap.