Nimeni nu se naște învățat și uneori, nici instructorii auto nu le știu pe toate. Mulți dintre noi am învățat la școala de șoferi, că atunci când frânezi, trebuie să calci și ambreiajul. Mulți dintre șoferii care circulă acum pe străzi nu reușesc să mențină traiectoria corectă în sensuri giratorii și nici nu nimeresc treapta corectă de viteză.
Să iei virajul cu piciorul pe ambreiaj
Indiferent în ce treaptă ești, nu calci ambreiajul atunci când iei virajul și nu schimbi vitezele în viraj, pentru că ai nevoie de ambele mâini pe volan. Trebuie să reduci viteza înainte de curbă, intri în curbă în frână de motor, nu frânezi și nu accelerezi când nu ai roțile drepte, altfel riști să destabilizezi mașina. Apeși din nou accelerația la ieșirea din viraj.
Să calci ambreiajul odată cu frâna.
„Ambreiaj și frână”, îți spune instructorul de pe scaunul din dreapta, pe durata celor 30 de ore de condus. De ce crezi că mașinile cu transmisie automată nu au ambreiaj? Exact! Ambreiajul este acolo doar pentru schimbarea treptelor de viteză. În rest, uită de existența acelei pedale!
Trasa incorectă la viraje.
Când ești pe circuit, e treaba ta. Când ești pe stradă, este și treaba celorlați. Evită să depășești marcajele care despart cele două sensuri, pentru că nu știi niciodată ce este dincolo de viraj. Trebuie să contracarezi forța centrifugă care este aplicată asupra vehiculului, să anulezi efectul supravirator/subvirator al mașinii. Accelerezi la ieșirea din viraj și schimbi în treaptă superioară.
Ordinea asigurare – semnalizare – schimbare direcție.
Mulți semnalizează intenția, apoi se asigură. Alții au impresia că semnalul le dă prioritate. Niciuna dintre abordări nu este corectă, deci să recapitulăm: te asiguri, dai semnal și, dacă ai cale liberă, schimbi banda sau direcția de circulație. Întotdeauna în această ordine!
Încadrarea și semnalizarea greșită în sensuri giratorii.
Dacă ți se pare că este greu să menții traiectoria corectă în sensurile giratorii, chiar și atunci când marcajele sunt bine definite, înseamnă că ai făcut școala cu un instructor care, în timpul orelor cu tine, prefera să citească ziarul. Semnalizezi spre stânga ca să-i anunți pe ceilalți participanți la trafic că rămâi în sensul giratoriu și semnalizezi dreapta ca să-i anunțați că îl părăsești. Niciodată invers!
Schimbarea incorectă a treptelor de viteză.
Un instructor auto îți va spune că, în general, trebuie să schimbi treptele de viteză atunci când turometrul îți arată 2.000 rpm. Dar nu își spune că motoarele diesel trebuie tratate atlfel, pentru că subturarea va duce la probleme mari, ca înfundarea EGR-ului (Exhaust Gas Recirculation) sau/și la defectarea turbinei. Vei simți că mașina pierde din putere, iar o vizită la service îți va scoate din buzunar sume serioase.
Banda întâi și atunci când sunt mașini parcate pe ea
Instructorul auto insistă să rămâi în banda întâi chiar și atunci când acolo sunt parcate mașini paralel cu bordura și să treci în banda a doua doar când este neapărat necesar. Dacă păstrezi acest obicei după ce îți iei permisul, riști să încurci circulația, ba chiar să lovești mașina. Nimeni nu este obligat să fie atent la ce obstacole ai tu în față.
Poziția la volan
Poziția mâinilor pe volan trebuie să fie la 9 și la 3 (la 10 și la 2, recomandă unii specialiști), dar mulți ies de pe băncile școlilor de șoferi ținând o singură mână, cu brațul perfect întins, în partea superioară a volanului, la ora 12. De acolo nu ai nicio șansă să controlezi direcția în situații extreme!
Foarte puțini instructori le explică elevilor cum să-și regleze scaunul și le permit acestora să stea prea aproape de volan. Ca să reglezi corect distanța, trebuie să ajungi cu încheietura pe volan, cu brațul perfect întins. Un airbag se declanșează cu o viteză între 280 și 320 km/h. Specialiștii recomandă o distanță de 25-30 de centimetri între pieptul șoferului și volan.
Trebuie să ai spătarul drept și să înțelegi că tetiera este acolo nu ca să îți odihnești capul pe ea, ci ca să-ți protejeze coloana vertebrală în cazul unui impact.
Conduită preventivă
Conducerea preventivă este sinonimă cu anticiparea traficului. Trebuie să urmărești corect semafoarele, fără a rămâne, însă, prea mult, cu piciorul pe ambreiaj. În același timp, trebuie să fii atent la cei din jurul tău și să vezi, prin geamurile mașinii din față. Vei reuși astfel să frânezi la timp și să vezi și manevrele pe care șoferul aflat în fața ta nu le vede. Așa-i că nu ți s-a spus niciodată asta la școala de șoferi?
Comenzile mașinii
Mulți ne-am luat permisul fără să știm ce fac butoanele din bord, de pe volan, din spatele volanului și din consola centrală. Știai să dezaburești geamurile după ce ai trecut examenul auto? Dar să activezi Cruise Control-ul? Știai să folosești sistemul multimedia al mașinii sau instructorul nu ți-a arătat nici asta?