De ce se strică ambreiajul mașinii

10 - How to Bleed a Slave Cylinder - Picture of foot depressing clutch pedal

Ambreiajul este un mecanism pentru transmiterea mișcării de rotație, care poate fi deconectat și conectat după dorință. Ambreiajul este util în angrenajele care au două axe de rotație. În asemenea cazuri, un ax este antrenat de motor, iar celălalt este axul principal al cutiei de viteze. În cazul autovehiculelor, cele două axe se pot roti la aceeași viteză când ambreiajul este conectat (când pedala de ambreiaj este liberă) și pot avea viteze diferite când ambreiajul este deconectat sau parțial acționat (când pedala este parțial sau total apăsată).

Ambreiajul este format din:

  • disc de ambreiaj
  • placă de presiune
  • rulment de presiune
  • volantă
  • carcasă (clopot)
  • furcă de angrenare
  • șuruburi

Acesta trebuie schimbat atunci când dă semne clare de uzură. Ambreiajul poate avea o durată de viață mai mare sau mai mică în funcție de stilul de condus al fiecăruia.

Care sunt factorii care duc la stricarea ambreiajului:

  1. Ții piciorul apăsat pe ambreiaj în timp ce conduci.
  2. Bruschezi ambreiajul în timp ce schimbi treapta de viteză.
  3. Stai cu piciorul pe ambreiaj așteptând culoarea verde a semaforului.
  4. Forțarea repetată a ambreiajului fie la urcarea unor pante abrupte, fie la tractarea unui alte mașini, chiar rulote.
  5. Plecarea de pe loc folosind o treaptă de viteză superioară față de cea indicată.
  6. Cumperi kit de ambreiaj de o calitate îndoielnică sau chiar la mâna a 2-a.

Iată care sunt semnele unui ambreiaj uzat:

  • Poziția pedalei. Când aceasta începe să țină mai sus, e clar că s-a uzat placa și discul.
  • Pedala moale sau tare. Cel mai probabil placa de presiune începe să cedeze, sau ceva din sistemul hidraulic.
  • Motorul se turează, dar mașina nu accelerează. Când un ambreiaj este uzat peste limită admisă, începe să patineze, ceea ce înseamnă că motorul nu mai este conectat perfect cu transmisia. Acesta este un semn clar că ambreiajul trebuie schimbat.
  • Zgomot la cuplarea ambreiajului. Acest zgomat este cauzat de rulment și este necesară înlocuirea sa.
  • Pedala de ambreiaj blocată. Pârghia ce apasă placa de presiune este blocată, dar poate fi blocată din mai multe motive. Fie placa este uzată sau chiar spartă, fie pompa hidraulică a cedat.
  • Nu mai intră în viteză la rece. De obicei e valabil pentru treapta 1 şi marşarier. Acest lucru înseamnă că placa de presiune nu îşi mai face treaba bine şi nu decuplează ambreiajul complet de volantă.

Cu parcurgerea kilometrilor fețele discului de ambreiaj se uzează. Şofatul specific mediului urban, cu opriri şi porniri dese, cu schimbări dese de trepte afectează mult mai mult ambreiajul decât şofatul în condiţii de autostradă. Tractarea unei remorci, condusul off-road şi şofatul agresiv îşi pun de asemenea amprenta pe durata de viaţa ambreiajului.

Sursa: viata-libera.ro, ambreiajshop.blogspot.ro, sursa foto