Test drive Peugeot 208 1.2 L PureTech Turbo – Regele leu

Peugeot 208 (4)

Peugeot 208 – Regele leu

Specialist în mașini mici, Peugeot a pus în 208 acel “Je ne sais quoi”. Poate că modelul nu a avut niciodată un design care să revoluționeze clasa super mini, dar atmosfera și spațiul de la interior îl pun pe leuțul francez un pas în fața rivalilor. FOTO: Bogdan PARASCHIV.

În anii ’80, Peugeot 205 a dat un pic peste cap segmentul super-mini, dominat atunci de Volkswagen Golf. Iar în 1990, 205-ul a fost desemnat “Mașina deceniului”. A fost mașinuța care a schimbat soarta companiei franceze, într-o eră în care Peugeot era considerat cel mai conservator dintrei cei trei granzi francezi: Peugeot, Citroen, Renault. 205 a început să-și facă de cap în WRC. Așa că doritorii de mașini mici nu puteau rămâne indiferenți.

Peugeot 208 (2)

Se regăsește un pic din spiritul raliurilor în mașina de test, strămoșul lui 205: Peugeot 208 cu motor 1.2 pe benzină, cu 110 cai putere și un cuplu de 205 Nm și cutie automată cu 6 rapoarte. Propulsorul îl face pe micul leu vopsit în Orange Power să fie foarte agil, așa cum l-ai crede când îl privești de la exterior. Iar manevrabilitatea îl face atât de ușor de plimbat de pe o bandă pe alta în orașul aglomerat, în care te bați pe un loc ca la admiterea la facultate. “Ce obraznic”, ar putea spune cei care te privesc. Nu ai uitat să te asiguri și să dai semnal, nu-i așa?

Așa cum îl vedem astăzi, 208 a apărut în 2012 și a trecut printr-un facelift în 2015, când a primit Active City Brake, sistem care intervine la viteze de până la 30 km/h, faruri noi, o grilă nouă și o bară redesenată.

Odată ce ai ieșit din oraș, vei observa că 208 este confortabil, este silențios, stă bine pe drum, dar fără să te încurajeze să abordezi virajele ca la curse. Unde te crezi, în WRC? Mașina noastră de test a fost echipată cu interiorul GT Line, care aduce, printre altele, scaune îmbrăcate în piele prestige neagră, volan sport îmbrăcat în piele Nappa și pedalier din aluminiu. Așa că îți înțelegem confuzia.

Peugeot 208 (2)

Vei fi nevoit ca în micuțul tău Peugeot să te balansezi stânga dreapta ca să vezi virajele, pentru că unghiul mort este cam mare.

Poate e greu de crezut, dar trei adulți nu vor sta ca sardinele în cutie pe bancheta din spate, pentru că au 5 centimetri în plus la genunchi, deși 208 e cu 7 centimetri mai scurt (3,97 m) ca 207, modelul pe care îl înlocuiește. Are și 100 de kilograme mai puțin ca predecesorul său. O trapă panoramică oferită opțional îți aduce în mașină toată lumina unei zile de vară și aerul sărat de mare dacă ți-ai făcut planuri de plajă.

Peugeot 208 (2)

La interior… Oh, mon Dieu, instrumentele de bord, montate deasupra volanului te vor face să te simți un pic confuz. Înainte de a-i acuza pe francezi că au făcut asta special ca să te deruteze, trebuie să știi că a fost ideea unui polonez, Adam Bazydło.

O să-ți ia ceva timp să găsești cea mai bună poziție pentru a vedea toate informațiile. Dacă nu lași volanul cât mai jos, vei sacrifica date importante, pe care nu vei putea să le vezi prin volanul care pare de jucărie. Nu e o soluție de compromis faptul că în 208 s-a montat un volan cu diametru mai mic decât ești obișnuit. Cu partea inferioară a aplatizată și cu scaune GTI, micul Peugeot 208 trebuie luat în serios.

În cotieră, ai loc de un telefon de dimensiune potrivită, iar suporturile din tunelul median rezervate sticlelor din plastic sunt amplasate un pic ilogic. O sticlă acolo îți blochează accesul la controlul climatizării. Nu vrem asta când afară sunt 38 de grade.

Peugeot 208 (8)Sistemul multimedia este redat pe un ecran tactil cu o formă interesantă, care îți cere o confirmare pentru aproape fiecare comandă, de parcă te suspectează că ești cam nehotărât. 208 nu mai oferă CD, ca majoritatea mașinilor din 2017. Trebuie să acceptăm realitatea: CD-urile au murit, trăiască stick-urile. Ai în 208 port USB. Și dacă aveai CD player, unde ai fi pus CD-urile? Torpedoul nu e tocmai încăpător!

Sistemul start/stop este un pic intruziv, de parcă mașina adoarme la semafor și tresare brusc. Ai visat urât, leuț?

Și portbagajul este mai generos cu 15 litri ca înainte, ajungând acum la 285. Din păcate, la rabatarea banchetei, ai o denivelare la baza scaunelor, care s-ar putea să-ți încurce planurile, dar ai și 1076 de litri.

În segmentul său, Peugeot 208 ia startul bine de tot în versiune de bază. Cel mai accesibil este disponibil cu 10.601 euro. Dar cu linia de echipare Allure, 208 are un preț de pornire de 16.935. Cu plafon panoramic din sticlă (468 de euro) , scaune din piele încălzite în față (1.238 de euro), sistem de navigație (712 euro), vopsea metalizată (387 euro) și asistență la parcare cu senzori și cameră pentru mersul în marșarier (511 euro), se apropie periculos de borna de 20.000 de euro.

Verdict MissAuto

Oh, mon Dieu, ce figură e Peugeot! 208, cu alura lui serioasă, nici nu îți dă de bănuit că ascunde, de fapt, o personalitate simpatică și un tonus energizant pentru cel aflat la volan. Cu un spațiu mai generos ca predecesorii săi, cu un aer de 2017 și cu un preț de pornire care a rămas pe loc de-a lungul ultimului deceniu, 208 e o invitație la un stil de viață urban modern.