Porsche Macan a fost best-seller-ul companiei în 2018. Am vrut să vedem de ce, așa că l-am scos la zăpadă pe SUV-ul cu nume exotic în versiune facelift. Avem așadar test drive Porsche Macan facelift, cu motor de 2.0 litri, transmisie automată cu șapte rapoarte și tracțiune integrală.
FOTO: Adrian COBZAȘU
“Haha, ce față de broscoi are!” Vă rog, broscoiul meu e un prinț la origine. Sau poate domnul din parcare se referea la mine… “Hulk, aici erai?” Nu, îl confundați, puștilor, nu e Hulk. E tigrul meu Macan, pentru că asta înseamnă “macan” în exotica indoneziană. Un tigru care sprintează de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde. Cu pachetul Sport Chrono, tigrul meu devine ghepard și are nevoie de doar 6,5 secunde.
Prezentat în vară la Shanghai și produs, începând din luna august a anului trecut, pe platforma fostului Audi Q5, la uzina din Leipzig, Germania, Porsche Macan facelift vine cu puține modificări. Doar un cunoscător poate remarca operațiile estetice la care a fost supus acest mini-Cayenne. Are acum faruri mai clare, standard LED, proiectoarele s-au evaporat, funcția lor fiind preluată de luminile LED. În partea din spate apare și la Macan banda luminoasă cu aspect tridimensional și tot cu tehnologie LED, care unește cele două stopuri cu tentă închisă, o modă, se pare, în designul auto.
Mașina mea poartă una dintre cele patru culori aduse în gamă odată cu facelift-ul, Mamba Green Metallic. Curajoșii mai pot alege, dintre nuanțele noi, Miami Blue, Dolomite Silver și Crayon.
Iau loc în scaunul sport cu încălzire și ventilație, pun telefonul în suportul de pahare, că nu am alt spațiu, și vreau să pornesc motorul. Ah, da contactul e mereu în partea cealaltă decât aceea cu care suntem toți obișnuiți.
Volanul GT îmbrăcat în piele cu inserții cromate, preluat de la 911 și oferit opțional la Macan, își poartă șuruburile la vedere, cu mândrie. Flerul retro al brand-ului e acolo, n-a fost șters de radiera modernizării. La volanul noului Macan, te simți și pilot, și mecanic.
Tot din respect pentru tradiție, Macan păstrează butoanele la care au renunțat deja avangardistele Cayenne și Panamera. E brută, aglomerată, spartan-luxoasă (are vreo logică?) ambianța din Macan. Ecranul multimedia, acum mai mare, de 10,9 inci (7,2 inci înainte de facelift), a forțat repoziționarea ventilațiilor, dar cine s-ar plânge?
În spate, încap doi pasageri și jumătate, pentru că tunelul central aproape anulează locul din mijloc. Oare de ce se bat pasagerii mei pe locul din spatele meu? Pentru că am doar 1,65 m și aproape că trag scaunul peste volan?
În Macan-ul meu exotic bate o inimă de 2.0 litri, un motor produs de Grupul Volkswagen, pregătit să tragă 1.795 de kilograme de mașină, cu ai săi 245 de cai putere (252 înainte de facelift) și 370 Nm, cuplat fiind la cutie automată PDK cu șapte trepte. Pentru că ești într-un automobil cu nume de familie Porsche, indiferent de prenume, vei fi tentat să schimbi treptele folosind padele din aluminiu pe coloana de direcție. Sunt atât de plăcute la atingere și apăsare încât mi-e greu să-mi țin degetele departe de ele!
Controller-ul de pe volan, oferit la pachetul Sport Chrono, cu patru moduri de rulare (Comfort, Sport, Sport Plus și Individual), aduce libertatea de a alege personalitatea mașinii în funcție de dispoziția șoferului. Noi am rulat în Comfort, cu momente de rebeliune în Sport Plus, tocmai pentru a ne bucura de faptul că Macan este atât de Porsche.
Butonul Sport Response aflat pe volan garantează 20 de secunde de extaz, pentru că accelerația, direcția și suspensia se transformă. Datele oficiale arată că SUV-ul ajunge de la 0 la 100 km/h în 6,7 secunde. N-am cronometrat, îi credem pe nemți pe cuvânt. Nici viteza maximă, de 225 km/h, nu am testat-o. Nu am vrut să riscăm să ne întoarcem fără permis.
Pentru pasionații de off-road, în consola centrală, se află butonul Off-Road.
Vezi pe 4x4suv.ro cum funcționează sistemul!
Dar cum merge Macan pe asfalt? Se simte un hot hatch veritabil, dar garda la sol și sistemul de tracțiune integrală îți dau siguranța că nu te vei împiedica de nicio bordură în București. Cu scaunul coborât la maximum, parcă ai senzația că te afli într-un 911. Exact, fără ezitări, ca un inginer care știe ce face este Macan pe șosea în modul Sport. În Sport Plus, inginerul și-a aruncat ochelarii de protecție și halatul pentru o tură de distracție. O suspensie pneumatică și amortizoarele hidraulice fac orice denivelare o nimica toată.
Portbagajul de 500 de litri se deschide apăsând butonul amplasat pe suportul ștergătorului. Rivalii Q5 de la Audi și F-Pace de la Jaguaar râd în pumni: au portbagaje mai generoase. Cu 550 de litri se laudă SUV-ul de la Ingolstadt, în timp ce englezul se dă mare cu 650 de litri. Testat de MissAuto în urmă cu un an, BMW X3, în schimb, se bucură de mai mult spațiu, la cei 550 de litri ai săi. Oricum, nu despre portbagaj sunt astfel de mașini, ci despre personalitate. Iar Macan are o personalitate atât de… Porsche!
O cameră video pentru marșarier și senzorii te ajută (a se citi “te salvează”) la manevrele de parcare, pentru că luneta înclinată și îngustă și montanții spate robuști îți blochează vizibilitatea destul de mult.
Macan facelift testat de noi are un preț de pornire de 61.700 de euro. Mașina testată de noi ajunge – sperăm că stați bine în centuri – la 99.416 euro. Colegii de la AutoExpert au calculat cât plătiți pentru un cal-putere. Citiți în numărul de februarie.