Nu e o geantă Louis Vuitton. Nu e nici vreo rochie Chanel. Nici măcar un parfum Givenchy. Este DS 7 Crossback, flerul francez care a primit roți și motor și toate detaliile haute couture care au avut loc între ele. Am luat la test mașina cu care merge președintele Franței, Emmanuel Macron: test drive DS 7 Crossback. Sunt președinte pentru o zi.
FOTO: Bogdan Paraschiv
Farurile sofisticate, DS Active LED Vision, cu trei romburi, seamănă cu niște candelabre de la operă. Opera este și “Inspirația” pe care primit-o mașina noastră, una dintre cele cinci disponibile, pe lângă Bastille, Rivoli, Faubourg și Performance Line. Îmi rog un coleg să pornească motorul, ca să văd cum formele rombice din sticlă cu aspect de cristal pivotează spectaculos, 180 de grade, reflectând o lumină violet. Oare are treabă colegul meu pe ziua de azi? Nu de alta, dar eu chiar aș sta toată ziua să văd mișcarea asta. Deși superbe, stopurile cu romburi tridimensionale nu au același efect, așa că revin la partea frontală, inspirată de conceptul Devine DS, prezentat în 2014 la Paris.
Secretul e în detalii la DS 7 Crossback. Obsesia pentru detalii care îți iau ochii, mințile și – speră constructorul francez – poate chiar banii din cont.
Dar da, colegul mai are și altă treabă decât să rotească faruri toată ziua, așa că urc la volan. Habar nu am de unde să pornesc mașina asta și simt că m-am rătăcit în Galeria Oglinzilor de la Palatul Versailles. Nope, nu merge nici dacă bați din palme. Nici dacă o rogi frumos. Îmi vine să caut tutorial pe YouTube: Cum pornești noul DS 7 Crossback?
Dar oh, la la! Râd de naivitatea mea: am găsit butonul. Era chiar la vedere, între ventilațiile centrale. Îl apăs și, deasupra lui, apare, luând poziție de drepți, ca la un salut milităresc, ceasul analog BRM R180. Ah, da, eu, președintele de o zi, primește salutul. Acesta este cronometrul meu de astăzi, numără invers timpul pe care îl mai am cu exclusivistul 7.
Cum este interiorul SUV-ului care vine cu 4 metri și 57 de centimetri de “je ne sais quois”? Este atât de “oh la la” și atât de departe de perfecțiunea cinică a automobilelor premium construite de germani. Și ca și cum nu era suficient, la radio cântă Joe Dassin “Et si tu n’existais pas”. Nu, eu nu te-aș fi inventat. Imaginația nu mi-ar fi fost de ajuns pentru a crea acest lounge de lux.
Colegul meu, acela sătul de pornit și oprit motorul ca să mă distreze pe mine, îmi spune ceva de afară. Habar n-am cum să deschid geamul ca să-l aud, așa că deschid portiera, fredonând alături de artistul de la radio “Sans espoir et sans regrets…” Ah, aici erau butoanele alea.
Pe consola centrală se regăsesc butoanele cu suport gravat printr-o tehnică specială, guillochage, care le face suprafața să arată ca o bijuterie vintage. Termenul cu etimologie vagă pare să fie inpirat de numele celui care a inventat tehnica în anii 1700, un personaj misterios, pe nume Guillot. În 1786, Breguet, expert în ceasuri, a perfecționat-o pentru ceasurile sale, creând astfel aceleași mici piramide pe care acum nu mă mai satur să-mi plimb degetele.
Ecranul din consola centrală pare plasma din perete, cu ramă cu tot, sub care stau aliniate butoanele fizice rombice. Dar care e butonul de volum? Acesta cu aspect de bijou, pe care mi-e teamă să-l ating ca să nu-l stric cumva? Ah, ce departe este butonul de avarii. Dar îmi voi ruga pasagerul să-l apese. Așa că monsieur passager, s’il vous plaît…
Imens pare și instrumentarul de bord digital DS Sensorial Drive. Măsoară 12 inci și desfășoară în dreptul șoferului o grafică încadrată – da, aveți dreptate – de o ramă virtuală rombică, care poate fi configurată alegând unul dintre cele două profile, preluate parcă de pe podiumurile prezentărilor de modă de la Paris, My Cashmere și My Titanium. Acestea permit memorarea programelor de masaj, rezervate exclusiv scaunelor din față (dar oare președintele Macron nu beneficiază de masaj?), modul de rulare, dar și intensitatea luminii ambientale.
Identific ușor schimbătorul dreptunghiular, pentru că îl recunosc de la modelele Peugeot și selectez Drive. On y va! Poate te aștepți ca mașina prezidențială să deseneze romburi pe asfalt. Ei bine, nu. Nu vrem să atragem atenția poliției, deși, cu designul ăsta, nu știu cum am putea trece neobservați. Capota frumos desenată a SUV-ului ascunde motorul turbo 1.6 litri cu 225 de cai putere, cuplat la o transmisie automată cu 8 rapoarte.
DS 7 Crossback nu este disponibil cu tracțiune integrală, dar, ca și modelele Peugeot, primește funcția Extended Grip, cu ajutorul căreia șoferul poate alege în funcție de suprafață, Normal, Sport, Sand, Mud și Snow sau unul dintre modurile de rulare Eco, Comfort, Normal și Sport. După o noapte rece, în care carosabilul a înghețat pe alocuri, nu avem totuși emoții, pentru că mașina dă senzația că știe ce face și atunci când abordăm un viraj mai sportiv sau când îi testăm curajul în afara asfaltului.
Se simte bine la drum întins DS 7, reacționează rapid la comenzile primite, mai ales pe modul Sport, care îți livrează și o coloană sonoră pe măsură. Nu, nu e de afară, e din boxe. Mașina poate fi zgomotoasă la viteze de autostradă, un zgomot de fond care surprinde un pic la un automobil care inspiră și expiră aerul rafinat și rarefiat al segmentului premium.
Suspensia Active Scan interpretează condițiile drumului cu ajutorul unei camere, face calcule în câteva milisecunde și oferă setările în așa fel încât mașina să poată trece cu mult calm peste denivelări și gropi. Doar nu-l va zgâlțâi pe Monsieur President. Sau Madame Presidente. Este calmul pe care îl vezi doar la agenții secreți atunci când au verificat zona în care apare președintele, milimetru cu milimetru. Se gândea oare președintele Charles de Gaulle, când rula în Citroen-ul său DS, cu suspensie hidro-pneumatică, la o astfel de soluție, în august 1962, atunci când 12 atacatori au tras 140 de gloanțe în direcția mașinii sale? Ce și-ar mai fi dorit atunci un Attackers’ Active Scan. Dar ar fi trebuit să știe că sistemul sofisticat nu funcționează pe modul Sport.
Este și practică mașina prezidențială pe care am condus-o noi. Sunt buzunare mari în portiere și o cotieră cu spațiu generos de depozitare, dar și un torpedou spațios, cu formă un pic bizară. Ai loc special pentru telefonul mobil și un port USB în apropiere.
Pe bancheta din spate ai spațiu cât pentru… un președinte, iar o cotieră centrală integrează două suporturi de pahare. Bancheta se rabatează simplu cu ajutorul clapetelor din portbagaj, pentru a crea o suprafață aproape plană. Ai o grămadă de “mâini” de ajutor acolo: cârlige, nișe, chingi cu care poți fixa bagajele.
Stai sus în DS 7 Crossback, pentru că este un Crossback. Dar luneta nu îți asigură vizibilitatea pe care ai miza în cazul unui vehicul cu gardă mare la sol (19 centimetri). Poate tocmai pentru că este un crossback? Dar camera pentru marșarier e acolo să-ți dea încă o mână de ajutor.