Cine este Ateca? Este SUV-ul care, în momentul lansării, a convins instantaneu 5000 de oameni să-l comande, fără măcar să-l fi văzut vreodată live! Ca toate modelele Seat, și Ateca și-a împrumutat numele de la o localitate, una cu doar 2.000 de locuitori, celebră pentru parcuri naturale și vin roșu. Primul SUV din istoria companiei a fost dezvoltat însă, la uzina Seat din Barcelona! FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Povestea lui Seat Ateca începe prin 2007 cu un concept total nerealist. Îl chema Tribu și a dispărut fără urmă când Europa a fost lovită de criza economică. Dar Seat a șimțit momentul propice și a mutat decisiv într-o eră în care segmentul SUV-urilor este într-o continuă creștere .
Așa a venit pe lume fratele latin al lui Volkswagen Tiguan, Ateca. Are la bază aceeași platformă, MQB, și vine cu proporții similare cu ruda sa din Germania, dar cu un pic de „sangre caliente” („sânge fierbinte”) tipic spaniol. La 4,36 metri, Ateca este cu 13 centimetri mai scurt ca fratele neamț, fără să dea însă, senzația că habitaclul îi privează pe ocupanți de spațiu.
Interiorul aerisit asigură o ergonomie aproape de ideal. Scaunele îmbrăcate în Alcantara, dotare opțională pentru suma de 95 de euro, la linia de echipare Excellence, pe care am avut-o la test, dau o senzație de “acasă”.
Filmul se întrerupe brusc când vine vorba de cotiera prea scurtă. Cu scaunul reglat pentru o persoană cu o înălțime sub 1,70 m, cotul șoferului va rămâne suspendat în aer. La linia de echipare Excellence, ai volan și schimbător îmbrăcate în piele, dar bordul pare turnat în plastic.
Seat oferă cu generozitate funcții intuitive, controlabile din ecranul tactil de 8 inci, cu o interfață simplă. E suficient să te joci un pic cu mișcări de touch și de glisare ca să-ți dai seama că nu vei avea probleme cu meniul. Este disponibilă și opțiunea încărcării wireless a unui smartphone (188 euro).
În portbagajul de 510 litri (485 pentru versiunea cu tracțiune integrală) încap lejer și patru geamantane mari, iar cu bancheta spate rabatată din clapetele din portbagaj, poți să iei și schiurile în mașină.
La exterior, liniile simple și angulare ale lui Ateca îl fac să pară solid, dar rafinat și clar mai îndrăzneț ca Tiguan. Că doar este un latin, nu? Din profil, ornamentele cromate din jurul geamurilor fumurii garantează o combinație de efect. Dacă preferați culorile metalizate, trebuie să știți că ați mai avea de plătit încă 618 euro chiar și pentru albul (Nevada White) din fotografiile cu modelul testat.
Nervurile care brăzdează ușile îi asigură lui Seat Ateca alura dinamică. Farurile și stopurile LED aduc cu cele prezente la Leon și îi conferă o atitudine distinsă pe drum. Tipic segmentului premium, pentru amatorii de jocuri de lumini, Seat oferă și opțiunea iluminării asfaltului prin intermediul oglinzilor, cu un oval care încadrează înscrisul Ateca.
- Design atractiv
- Interior elegant
- Motor silențios
- Dotări numeroase
- Consum mare pe alt mod decât Eco
- Mult plastic la interior
Există și opțiunea de “pedală virtuală”, care permite deschiderea portbagajului prin simpla trecere a piciorului pe sub portbagaj. Extrem de utilă la ieșirea din hypermarket! Dar s-ar putea să vă dea peste cap bugetul pentru alte cumpărături, penru că vine contra sumei de 462 de euro.
Cel mai suplu model din gamă cântărește doar 1.280 kg, cu doar 100 de kilograme mai mult decât compactul Leon. Acesta poate fi pus în mișcare de un motor de 1.0 litru, cu 115 CP, care pare totuși subdimensionat pentru un SUV și care nici pe departe nu garantează un consum redus. Versiunile diesel, doar acelea disponibile cu tracțiune integrală, ajung la 1.610 kilograme.
Am plimbat în oraș, pe drumul european E 60 și pe serpentine, Seat-ul cu motor 1.4 Eco TSI cu 3 cilindri și 150 CP. Eco însă nu este un… prenume potrivit, pentru că motorul s-a dovedit tare însetat. Poate tocmai de asta, nici chiar în modul Eco, SUV-ul nu devine leneș. Pedala trimite rapid impulsul primit de la șofer, mașina accelerează liniar, iar transmisia DSG cu 7 trepte și dublu ambreiaj schimbă cursiv, fără să opună rezistență. Dar consumul urban nu scade sub 9 l/100 km, iar în afara orașului, la 70 km/h în modul Eco, abia am reușit să obținem un 8.5. Funcția de dezactivare a cilindrilor punctează mai mult pentru moralul șoferului, care, dacă nu apasă prea tare accelerația, vede în bord informația “Regim de 2 cilindri”.
Pe modul Sport, viteza cu care scade autonomia indicată în bord provoacă panică. Dar și senzații tari, pentru că pe Sport, SUV-ul spaniol devine acel veritabil latino lover, interesant și distractiv, iar motorul rămâne destul de silențios, chiar și când urcă vertiginos în turații. Ateca propulsat de motorul 1.4 pe benzină are nevoie de 8,5 secunde să ajungă de pe loc la 100 km/h.
Pentru versiunile cu tracțiune integrală, pentru cei care se aventurează pe teren accidentat, Seat oferă un program dedicat denumit “Offrod”. Iar pentru cei care vor să parcheze pe mormanele de zăpadă de pe marginea drumului sau să ajungă fără emoții la cabana de la munte, programul “Snow” se poate dovedi salvator.
Unde se poziționează Seat Ateca? Primul SUV din istoria companiei spaniole va alerga bară la bară cu Nissan Qashqai, Honda CR-V și evident, Volkswagen Tiguan.
Seat Ateca nu a fost supus încă testelor de siguranță EuroNCAP, dar spaniolii sunt convinși că primul lor SUV va lua cinci stele. Pe lângă ABS-ul și ESP-ul standard, Seat oferă și posibilitatea de a bifa căsuțe ca monitorizarea unghiului mort), asistent la menținerea benzii de rulare , cameră la 360 de grade, frânare automată și recunoașterea semnelor de circulație. Toate acestea sunt incluse în Pachetul de asistență pentru șofer V, contra sumei de 890 de euro.
Ba mai mult, Seat Ateca a fost dotat cu… creier propriu. Traffic Jam Assist, disponibil și la Tiguan, poate să accelereze sau să frâneze în funcție de condițiile de trafic. Iar Emergency Assist monitorizează activitatea celui aflat la volan. După o anumită perioadă de inactivitate, mașina trimite un impuls acustic și frânează. Dacă nu primește nicio reacție, se oprește singură.
Prețul SUV-ului de la Seat cu echipare de top și motor de 2.0 litri TDI depășește lejer 37.000 de euro. În România, Ateca pornește de la 17.435 de euro pentru modelul de bază cu motor de 1.0 litru pe benzină.