Aceste schimbări, aparținând unui regulament european, au aplicabilitate directă, totuși România a adoptat o ordonanță prin intermediul căreia a detaliat anumite aspecte privind reglementările în domeniu.
Care sunt schimbările obligatorii în transport rutier în 2022?
Una dintre schimbările ce vor apărea în noul regulament este aceea că vehiculele folosite pentru transport rutier trebuie să se întoarcă în România, la sediul companiei, în maxim 8 săptămâni de la data plecării. Această modificare se datorează mai multor motive, printre care merită menționat acela de a evita dezvoltarea companiilor care nu își desfășoară activitatea în statul în care sunt înregistrate. De asemenea, se încearcă protejarea stării de sănătate fizice și psihice a șoferilor, care aleg să circule lungi perioade de timp.
O altă modificare este legată de numărul de șoferi și de mașini pe care o companie le poate deține. De asemenea, începând cu anul 2022, în țara noastră va fi necesar ca toate companiile de transport rutier să transmită spre Registrul electronic național al operatorilor de transport numerele de înmatriculare ale vehiculelor, dar și numărul total al angajaților.
De asemenea, dacă o firmă va încălca grav legislația, buna reputație a acesteia va fi afectată. Printre aceste încălcări se pot menționa traficul de droguri sau ființe, circulația rutieră, condițiile de muncă sau remunerare și multe altele. O parte din încălcările conducătorilor auto pot fi analizate cu ajutorul unui soft special, iar companiile de transport rutier pot fi în siguranță dacă vor utiliza software-ul de pe inelo.com și vor cunoaște detalii despre încălcările șoferilor.
Va fi necesară o licență comunitară începând cu 21 mai 2022 pentru transporturi care au loc cu vehicule ce depășesc 2.5 tone, în acest moment limita minimă pentru obligativitatea deținerii acesteia fiind de 3,5 tone. Eliberarea acestei licențe se face de către Autoritatea Rutieră Română și are o valabilitate de zece ani.
Ce sancțiuni vor fi aplicate începând cu 2022?
Modificările ce vor apărea începând cu anul 2022 vizează îmbunătățirea sistemului de sancțiuni în transportul rutier, ținând cont că aceste sancțiuni sunt : efective, proporționale, disuasive și nediscriminatorii. Astfel, aceste modificări îmbunătățesc eficiența, eficacitatea și coerența aplicării legislației UE privind transportul rutier, dar și consolidarea concurenței loiale pe piața transportului rutier de marfă.
Modificările propuse se referă la încălcări ale dispozițiilor referitoare la timpul de conducere, pauzele și perioadele de odihnă pentru șoferi și utilizarea tahografelor, mai multe informații fiind disponibile pe wall-street.ro. Acestea s-au bazat pe o analiză minuțioasă a ajustării nivelului sancțiunilor la cuantumul care poate avea efecte pozitive în ceea ce privește respectarea prevederilor legale aplicabile, eliminând astfel efectele negative ale pieței transporturilor.