Este 2025 și ne aflăm la bordul unei nave spațiale, în care este suficient să faci un gest din degete pentru a da o comandă. Nu, nu, haideți să ne trezim și să ne revenim. Nu ne-am teleportat în viitor, ci s-a teleportat viitorul în prezent. Ne aflăm la bordul noului BMW Seria 5, ajuns la a șaptea generație. Sub capota frumos profilată a modelului de test 540i se ascunde un L6 de 3.0 litri cu 340 CP, care expediază puterea către toate cele patru roți prin intermediul cutiei automate ZF cu 8 trepte. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
BMW Seria 5 din 2017 este mașina la care Căpitanul Jean-Luc Picard a visat și pe care nu a avut-o niciodată. Dacă pe puntea Enterprise, actorii ar fi condus mașini, probabil că așa ar fi arătat. BMW Seria 5 rezolvă ecuația tehnologiei într-o eră în care am fi putut să jurăm că nu mai era nimic de inventat.
S-au vândut 7,6 milioane de unități Seria 5 în precedentele 6 generații și în peste 4 decenii de existență a moelului. Dar BMW știe că succesul se câștigă, nu se moștenește. Nu poți să vii pe lume și să ai pretenția ca rivalii să se dea la o parte, chiar dacă ai la bord cam tot ce s-a inventat până acum în industrie. Așa că noul Seria 5 a luat tot ce era mai bun de la fratele mai mare, Seria 7. Muchiile dure, care impun respect, dar și liniile senzuale și aerodinamice, care îi păstrează aerul sofisticat. Farurile LED redesenate îi dau noului baby-boy familiei de la Munchen o expresie fioroasă. Din profil, Seria 5 are alură de GT, cu o capotă alungită și o parte posterioară scurtă. Din spate, liniile robuste, dar și vopseaua Bluestone Metallic (998 euro) îl fac să arate masculin.
Modelele BMW cresc toate ca fiul cel mic al împăratului. Cu 3,7 cm mai lung ca generația precedentă, noul model a ajuns la 4,93 m în lungime, măsoară 1,86 m în lățime și 1,50 m în înălțime, dar cântărește mai puțin. Secretul stă în BMW Efficient Lightweight, tehnologia care a adus în structura mașinii materiale ușoare și care a făcut noul model cu aproximativ 100 de kilograme mai suplu ca precedentul.
Am dirijat orchestra în BMW Seria 5
Seria 5 este răspunsul celor de la BMW la Clasa E trimisă pe șosele de Mercedes cu un an în urmă. Și se pare că cei de la Munchen au dat o replică pe măsură, pentru că E-ul de la Stuttgart nu mai e de unul singur în partea superioară a segmentului limuzinelor business premium.
BMW Seria 5 este caz de studiu pentru tocilarii ahtiați după tehnologie. În Seria 5, arăți semnul victoriei și schimbi postul de radio. Victorie, chiar a mers! Cu mișcări circulare, dai volumul mai tare sau mai încet. Un alt gest din mână respinge apelul primit. Se poate întâmpla să gesticulezi în timp ce vorbești și să dai volumul mai tare fără să vrei, de exemplu.
„O să se uite lumea ciudat la tine”, am fost avertizată, după ce am explicat că în Seria 5 dai comenzi fără să atingi nimic. Doar dând din mâini. Oh, dar nici nu e nevoie de vreun gest pentru a întorce capete. “Este mașina aia din reclamă”, a fost reacția celor care au îndrăznit să se apropie în benzinărie sau la spălătorie.
- Dinamică tipică BMW
- Atmosfera interioară high-tech
- Dotări futuriste
- Portbagajul redus din cauza suspensiei multi-link
- Butoane din plastic mat
Interiorul ultra confortabil, elegant și high-tech al Seriei 5 demonstrează că lecția predată de Seria 7 a fost bine învățată. E un puzzle 3D, ale cărui piese se potrivesc perfect pentru a-ți lăsa senzația că te afli în biroul cu decor minimalist al unei vile de lux. Head-up display acoperă o suprafață cu 70% mai mare decât la generația precedentă.
Din scaunele din piele cu reglaje electrice ale pachetului M Sport, vei simți volanul un pic cam gros, dar nu oricine se urcă la volan are mâini de Miss Auto. Sunt disponibile și scaune Comfort pentru 2.332 de euro.
Portbagajul de 530 de litri, cu 10 litri în plus față de cel al generației precendete, are acum o deschidere mai amplă și un prag de încărcare mai jos, dar suspensia multi-link își adjudecă un spațiu prețios, făcându-l mai îngust decât te-ai aștepta.
10.2 inci are ecranul din consola centrală. Sistemul multimedia iDrive de nouă generație, cu meniu intuitiv și personalizabil, poate fi controlat acum ca la fratele mai mare, Seria 7, prin gesturi, tactil, vocal sau prin comutatorul rotativ din consola centrală.
Seria 5 este o simfonie de mașină. Cele 16 difuzoare ale sistemului de sonorizare Bowers & Wilkins îți dau șansa să dirijezi filarmonica la bordul BMW-ului Seria 5. Atenție să nu dai comenzi prin gesturile tale de dirijor amator.
Ecranul cu rezoluție excepțională din spatele volanului nou își schimbă înfățișarea în funcție de modul de rulare ales. Sistemul Driving Experience Control adaptează reacția motorului, a trenului de rulare și a șasiului în funcție de condițiile de drum, primind acum un mod Adaptive, pe lângă cele deja familiare: Eco Pro, Comfort și Sport. Adaptive este modul care reglează automat personalitatea mașinii în funcție de stilul de condus al celui aflat la volan.
Mașina asta este bipolară. Poate fi apatică pe modul Eco, dar se transformă în rachetă pe roți pe Sport Plus. Și asta doar pentru 13.5 litri la 100 km/h. Pe Sport Plus, bicepșii și tricepșii BMW-ului se încordează și poți să juri că are pătrățele pe abdomen. Mașina devine rigidă, incisivă, spontană, simți cum fiecare centimetru e mai dur, mai prompt, mai ferm.
Evacuarea îți dă senzația că ești pe motocicletă. Se aude un concert rock cu solo de chitară electrică.
Lumea se mișcă în slow motion
În România, 4 din 5 BMW-uri vândute sunt dotate cu sistemul de tracțiune integrală xDrive. A devenit un cod, o parolă pe care trebuie să o știi pentru a avea acces într-o lume în care ți se dezactivează grijile și ți se ascut simțurile. Limuzina de clasă medie de la BMW are nevoie de numai 5,1 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h (540i) dacă este echipată cu Launch Control. Cutia automată Steptronic cu 8 trepte este standard in cadrul gamei.
Oricât de mult forțezi, mașina rămâne pe poziție în viraje, iar pe modul Sport, Seria 5 își încordează mușchii și arată un spirit sportiv contagios. De la volan, ai impresia că toată lumea se mișcă în slow motion. Poate nu va câștiga vreun concurs de frumusețe. Oricum este prea sobru să defileze doar de dragul notelor juriului. Dar la proba de talente va lăsa audiența cu gura căscată.
Funcția de rulare semi-autonomă Driving Assistant Plus (1.222 euro) corectează poziția mașinii pe bandă, iar sistemul este funcțional până la 210 km/h. Mașina rulează, accelerează, frânează, virează, dansează (ba deloc, dar ce bine sună rima!) de una singură, preluând informațiile oferite de indicatoarele de circulație, referitoare la restricții sau limite de viteză și primind informații despre modul de rulare al mașinii din față. Când tai virajele, vei simți în volan că mașina încearcă să-și corecteze traiectoria. Seria 5 îți permite să îți iei mâinile de pe volan până la 30 de secunde înainte de a-ți da alarma care îți cere să redevii șofer. Ca și E-Class, omologul de la BMW poate schimba singur și sigur banda de rulare, odată ce șoferu a acționat semnalul de schimbare a direcției, bazându-se pe datele primite de la senzorul de punct mort pentru a detecta alte mașini înainte de a executa manevra.
Funcția start&stop primește date de la sistemul de navigație și de la radar și nu oprește motorul când nu trebuie. BMW este disponibil standard cu sistemul de navigație Business. Sistemul Professional costă 764 de euro în plus.
Suntem cu toții niște copii mari, așa că mașinuțele cu telecomandă la care ai visat în copilărie se regăsesc în noul Seria 5. Limuzina se parchează singură, dacă ai bifat căsuța Remote Control Parking atunci când ai comandat mașina nouă. Este funcția preluată de la Seria 7, controlată prin BMW Display Key, care permite deplasarea mașinii de 1,5 ori lungimea acesteia. Șoferul trebuie să se afle în imediata apropiere a limuzinei. Dacă aveați de gând să o trimiteți la birou în locul dumneavoastră… încă nu se descurcă.
Prețurile pentru BMW 540i xDrive pornesc de la 62.280 euro. Sistemele de asistență, sistemul de navigație, pilotul automat inteligent, tapițeria din piele, trapa electrică și alte câteva dotări pot duce mașina la peste 80.000 de euro. Modelul testat de noi costă 81.448 de euro.