25.670 de oameni și-au pierdut viața pe șosele anul trecut în Uniunea Europeană. Un număr care i-a speriat pe cei din Comisia de Transport a Parlamentului European. Comisia insistă pentru implementarea unor dotări obligatorii începând cu anul 2020.
Comisia de Transport a Parlamentului European a înaintat o propunere prin care cere ca, în cel mai scurt timp, mașinile să fie echipate cu sisteme de siguranță și asistență suplimentare în echiparea standard. Constructorii auto ar fi astfel obligați să-și echipeze mașinile cu:
- Alcoolmetru. Mașina nu pornește până când cel aflat la volan nu primește un rezultat negativ în privința acloolemiei din aerul expirat. Alcoometrul ar fi montat în bordul vehiculelor șoferilor profesioniști, ulterior sistemul urmând să devină o dotare standard pentru toate vehiculele.
- Cutii negre. Un sistem preluat din aviație, cutia neagră ar fi decisivă în detectarea cauzelor unui accident, furnizând date telemetrice, dar și imagini. Prima tentativă de implementare a cutiilor negre a avut loc în 2014, dar șoferii au acuzat atunci că se simt spionați.
- Sistem inteligent de limitare a vitezei. Datele preluate de camerele de luat vederi și de GPS-ul aflate la bord vor determina computerul de bord să limiteze viteza maximă cu care se deplasează vehiculul. Sunt producători auto care îl folosesc deja. Sistemul poate fi dezactivat de șofer sau suprascris în caz de urgență.
- Frânare automată. Sistemul de frânare automată a devenit deja o dotare comună, acesta intervenind în situația în care cel aflat la volan nu reacționează în cazul unui accident iminent. Specialiștii de la Bruxelles insistă ca sistemul să poată recunoaște bicicliștii și pietonii.
- Avertizare la părăsirea benzii de circulație. Sistemul devine activ atunci când roțile depășesc marcajele care separă benzile de circulație, dacă șoferul nu și-a manifestat intenția de a face acest lucru. Mai mulți constructori auto au mers și mai departe și au implementat sisteme care corectează direcția. Studiile europene indică faptul că 3500 de decese ar putea fi prevenite cu acest sistem de asistență.
- Avertizare sonoră atunci când centurile de siguranță nu sunt cuplate. Din 2020, sistemul ar fi activ nu numai pentru scaunul șoferului, ci pentru toate locurile echipate cu centuri. Producătorii auto au recurs la avertizarea acustică și în cazul pasagerului din dreapta.
Comisia Europeană de Transport a intevenit decisiv în 2009, atunci când producătorii auto au fost obligați să introducă ESP-ul (Electronic Stability Programme) ca dotare standard, la toate mașinile care ies pe porțile uzinelor.