Mazda CX-5, aflată la a doua generație, a păstrat tot ce a adus bun prima și a adăugat tehnologie demnă de 2017. Cei care au crezut că CX-5 este doar un CX-3 mai mare, au nevoie de o resetare. O singură cifră pare să le diferențieze, dar mai nou, cele două nu mai seamănă deloc! Haideți să vedem dacă este bine sau rău. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Designerii japonezi au nimerit iar creioanele corecte. Din față, agresivă, un pic bosumflată, aproape răutăcioasă atunci când farurile LED sunt aprinse, CX-5 de la Mazda, cu grila ei angulară cu ramă cromată, este mașina care te face să de dai la o parte când o vezi apropiindu-se în retrovizoare. Fără panică, mașina de familie e pașnică!
Din profil, CX-5, cu a sa capotă alungită care ascunde secretul motorului biturbo și cu protecțiile din plastic de deasupra pasajelor roților, dă senzația că ține la tăvăleală. Din spate, cu stopurile înguste care taie posteriorul bombat și evacuarea dublă, parcă spune “Încearcă să ții pasul cu mine”. Iar în Soul Red Crystal (790 de euro), întoarce capete de parcă ar fi vreun supercar! Există în industria auto o culoare mai frumoasă?
Alegerea noastră pentru test a fost CX-5 cu motor diesel de 2.2 litri, spaima plătitorilor de impozit, ignorant față de trendul de downsizing. În această versiune, SUV-ul aliniază pe șosea 175 de cai putere, 420 Nm și pune la dispoziție sistemul de tracțiune integrală, o slăbiciune a românilor, care îl bifează special pentru cele două săptămâni de zăpadă din an. Cutia automată cu 6 rapoarte schimbă când trebuie și face un dream team veritabil cu propulsorul biturbodiesel.
Poate că motto-ul Mazda este “Drive together”, dar nu o să las pe nimeni să se atingă de mașina asta. Nu atât timp cât eu am cheia! În mers, CX-5-ul japonez pare atât de… european. Am mai avut senzația asta la mașinile premium care încep cu G de la Mercedes sau la X-urile de la BMW, împrumutând un pic din gena sportivă a lui MX-5 în zona roșie a turometrului, deși mașina cântărește peste o tonă și jumătate (1.535 kg, mai exact). Mai țineți minte anunțul acela cu Mazda cu apucături de BMW, care a făcut înconjurul rețelelor de socializare? Ei bine, da, îl credem pe cuvânt pe cel care voia să-și vândă japoneza.
- Design atrăgător
- Rulare rafinată
- Izolație fonică excepțională
- Display prea mic
Deși Mazda promite un consum mixt de 5,4 l/100 km, e clar că nu am ajutat deloc cifrele împingând acul turometrului spre limitele propulsorului.
Mașina noastră cu echiparea Revolution Top a venit cu piele albă (200 de euro, pentru… pretențioși!), cu scaune electrice și navigație care, în alte condiții, ar costa 500 de euro!
Odată instalat comod pe scaunul șoferului, ai în jurul tău un decor matur și aerisit. Volanul ultra-ergonomic, deja familiar, de la Mazda, îți pune la dispoziție comenzile necesare pe durata rulării. Ce bine este cu head-up display-ul proiectat pe parbriz, în locul suprafeței din sticlă care se ridică din bord! În dreapta, deasupra consolei centrale, regăsești ecranul care parcă se potrivește perfect la CX-3, la MX-5 și la sedanuri, dar nu și la CX-5.
E un display oarecum pierdut în spațiul oferit de o mașină atât de mare. Și pentru că vorbim de spațiu, noua generație a păstrat proporțiile precedentei, așa că pasagerii aflați pe bancheta din spate nu se vor plânge nicio secundă că nu au loc acolo, în orice direcție. Anume pentru ei, linia de echipare generoasă oferă încălzire și în scaunele din spate, care poate fi controlată din cotieră. Îi lipsește însă, ventilația, așa că doar culoarea albă a tapițeriei din piele v-ar putea salva când vă întoarceți în mașina parcată la soare.
Avem la bord și sistemul audio Bose cu zece incinte, un veritabil răsfăț acustic. Cu trapa deschisă, îi vei răsfăța și pe cei din jur. Doar să ai grijă la ce asculți, ca să nu primești roșii prin trapa pe care ai plătit 700 de euro.
Ușa portbagajului se deschide automat din butonul de pe cheie pentru a-ți pune la dispoziție 477 de litri (1.620 cu bancheta rabatată) și se închide comod tot de acolo sau, dacă nu ești prea scund, din butonul aflat pe hayon.
CX-5 vine echipată cu toate sistemele de asistență care o transformă într-o fortăreață pe roți. Aplică frânarea de urgență la nevoie (SCBS, activ la viteze sub 30 km/h, disponibil chiar și pe echiparea entry-level, Emotion), te avertizează că ai un obiect în unghiul mort (BSM, disponibil începând cu Attraction) pe o distanță de până la 50 de metri și beneficiază de un sistem de alertă la rularea în marșarier (RCTA, disponibil pe Attraction), care scanează zona din spatele SUV-ului și emite un semnal sonor în caz de pericol.
În versiunea testată de noi, CX-5 costă 36.800 de euro, dar prețul SUV-ului nipon pornește de la 22.490, cu motor pe benzină, tracțiune față și transmisie manuală. Transmisia manuală de la Mazda, de care nu te plictisești niciodată!