Dicționar auto – „C”

Dicționar auto - "C"

Dicționar auto – „C”

Cabrio sau cabriolet  –  termen folosit pentru autoturismele decapotabile, prevăzute cu plafon acționat electric ce poate fi coborât.

Camera de combustie  – locul în care are loc arderea amestecului de combustibil la un motor cu ardere internă.

Cal-putere  – puterea motorului unui autovehicul. 1 cal putere este echivalent cu 736 W.

Capacitate cilindrica – se referă la suma volumelor dislocate de pistoanele motorului atunci când acestea se mișcă din punctul mort inferior pana în punctul mort superior.

Capotă –  componentă a caroseriei care rol de a proteja motorul. De asemenea, permite acces rapid pentru întreținere la motor sau alte componente.

Carburator – elementul motorului cu ardere internă. Acesta asigură dozajului necesar între benzină și aer astfel încât amestecul de carburant să se poată aprinde ușor și să dea maximul de randament.

Caroseria – componentă principală a automobilului montată în partea superioară a acestuia ca suport pentru transportul persoanelor, pentru încărcătură sau pentru utilajele de lucru montate pe automobil.

Caseta de direcție   –  una dintre cele mai importante componente ale unei mașini, scopul acesteia fiind să dirijeze roțile conform cu mișcarea volanului.

Dicționar auto – „C”

Catalizator – o parte a sistemului de evacuare a gazelor de esapament. Rolul său  este de a reduce poluarea atmosferică.

Certificat înmatriculare

FORMA, DIMENSIUNILE ŞI CONŢINUTUL

certificatului de înmatriculare model 2007 (european)

1. Forma dreptunghiulară, din 3 părţi

Suportul este din hârtie.

Elemente de securizare:

– reacţie la UV (pe cele trei file din interior se observă stema României);

– fibre încorporate în hârtie vizibile în UV;

– scris pretipărit în relief;

– hârtie filigran;

– microscriere;

– seria imprimatului este tipărită pe toate cele trei file;

– background rezistent la contrafacere prin scanare, tipărire sau copiere, care să nu cuprindă culorile primare, cu cel puţin două culori speciale;

– elemente vizibile şi opace fluorescente.

2. Dimensiunea documentului este de:

– neîmpăturit: 114 x 210 mm;

– împăturit: 114 x 70 mm.

3. Conţinutul

Prima pagină conţine următoarele înscrisuri:

– România;

– Codul rutier „RO”;

– Certificat de înmatriculare;

– Ministerul Afacerilor Interne;

– Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor;

– denumirea „CERTIFICAT DE ÎNMATRICULARE”, precum şi traducerea acesteia în celelalte limbi ale Uniunii Europene, cu litere mici;

– sintagma „UNIUNEA EUROPEANA”;

– numărul documentului.

Paginile 1 şi 2 din interior conţin următoarele rubrici:

(A) numărul de înmatriculare;

(B) data primei înmatriculări a vehiculului;

(C) datele personale:

(C.1) posesorul certificatului de înmatriculare:

(C.1.1) numele de familie sau denumirea persoanei juridice;

(C.1.2) prenumele sau iniţiala (iniţialele) (acolo unde este cazul);

(C.1.3) adresa de domiciliu/sediu;

(C.2) proprietarul vehiculului:

(C.2.1) numele de familie sau denumirea persoanei juridice;

(C.2.2) prenumele sau iniţiala (iniţialele) (acolo unde este cazul);

(C.2.3) adresa de domiciliu/sediu;

(C.3) persoana fizică sau juridică care poate folosi vehiculul în virtutea unui drept legal, altul decât cel de proprietate:

(C.3.1) numele de familie sau denumirea persoanei juridice;

(C.3.2) prenumele sau iniţiala (iniţialele) (acolo unde este cazul);

(C.3.3) adresa de domiciliu/sediu;

(C.4) atunci când se face referire la faptul că posesorul certificatului de înmatriculare:

a) este proprietarul vehiculului;

b) nu este proprietarul vehiculului;

c) nu este identificat prin certificatul de înmatriculare ca fiind proprietarul vehiculului;

(D) vehicul:

(D.1) marca;

(D.2) tipul:

– varianta (dacă este disponibilă);

– versiunea (dacă este disponibilă);

(D.3) descrierea comercială;

(E) numărul de identificare al vehiculului;

(F) masa:

(F.1) masa încărcată maxim admisă din punct de vedere tehnic, cu excepţia motocicletelor;

(G) masa vehiculului în serviciu cu caroseria şi cu dispozitiv de cuplare în cazul unui vehicul de tractare în exploatare, din orice altă categorie în afară de M1;

(H) perioada de valabilitate, dacă nu este nelimitată;

(I) data înmatriculării la care se referă acest certificat de înmatriculare:

(I.1) data emiterii certificatului de înmatriculare;

(J) categoria vehiculului;

(K) numărul omologării de tip (dacă este disponibil);

(P) motorul:

(P.1) capacitatea cilindrică (în cm3);

(P.2) puterea netă maximă (în kW) (dacă este disponibilă);

(P.3) tipul de combustibil sau de sursă de putere;

(Q) raportul putere/masă (în kW/kg) (numai pentru motociclete);

(R) culoarea vehiculului;

(S) numărul de locuri:

(S.1) număr de locuri, inclusiv locul conducătorului auto;

(S.2) număr de locuri în picioare (acolo unde este cazul);

(Y) seria cărţii de identitate a vehiculului;

(Z) autoritatea emitentă.

În partea de jos a filelor 2 şi 3 se înscrie numărul documentului.

Pagina 2 faţă conţine un text pretipărit cu recomandări din legislaţia în domeniu, precum şi un cod de bare.

Pagina 3, Anexa la certificatul de înmatriculare, atât faţa, cât şi versoul, este destinată înscrierii inspecţiilor tehnice periodice la rubrica (X) şi va conţine data următoarei inspecţii tehnice şi dovada trecerii inspecţiei tehnice. (www.legalis.ro)

Chiulasă – componenta motorului care se montează deasupra cilindrului cu scopul de a crea un spațiu închis între partea superioară a pistonului și pereții interiori ai cilindrului. Se confecționeză prin turnare din fontă aliată sau din aliaje de aluminiu.

Cifra octanică –  reprezintă rezistența la autoaprindere a combustibilului.

Dicționar auto – „C”

Cilindreea  –  volumul generat prin deplasarea pistonului în timpul unei curse.

Climatronic  – instalația unui sistem automat e control al temperaturii în habitaclu. Instalația menține o anumită temperatură în interior, controlând în același timp temperatura, cantitatea și distribuția aerului.

Coloană oficială  – conform codului rutier –  unul sau mai multe vehicule care se deplasează pe un drum public și sunt însotițe de unul sau mai multe autovehicule apartinând Poliției Rutiere, semnalizate sonor și luminos în mod corespunzător.

Compresie – presiunea care este exercitată asupra amestecului carburant la cilindrii pentru motoarele pe benzină sau presiunea exercitată asupra aerului pentru motoarele diesel.

Consolă centrală – unitatea care se găsește între scaunul șoferului și cel al pasagerului.

Coupe – tip de autoturisme ale căror caroserie este prevazută cu 2 uși.

Cuplu motor – forța care este acționată de o pârghie pe un punct de rotire, calculându-se după formula cuplu motor = forță x pârghie.

Cureaua de transmisie – sistem important pentru buna funcționare a autovehiculului în trafic. Cureaua de transmisie trebuie verificată și schimbată o dată la 120.000 de kilometri.

Cutia de viteze  – ansamblu de roți dințate care are rolul de a transfera forța și mișcarea de rotație. Aceasta este folosită de șofer pentru schimbarea treptelor, pentru mersul cu spatele.

Sursa

 

 

 

Adaugati comentariu