Ce face un Volvo să fie un Volvo? Siguranța? Bifat. Eleganța? Bifat. Personalitatea? Un X și-n dreptul acestei caracteristici. Dar le găsim și la rivali. Deci de ce Volvo este atât de diferit? Am luat la test noua limuzina S60 pentru a afla secretul.
Foto: Bogdan Grigorescu
Venit de aproape 20 de ani pe lume, S60 de la Volvo se bate cu Seria 3 de la BMW, Clasa C de la Mercedes și A4 de la Audi. Impropriu spus însă, “se bate”, pentru că este, chiar și în versiune T5 R-Design, cu motor de 2.0 litri cu patru cilindri, 250 de cai putere și 350 Nm, extrem de pașnic, calm și calculat. Le lasă altora războaiele.
Cea de-a treia generație a limuzinei de clasă medie este primul Volvo produs în Statele Unite, la noua uzină din Carolina de Sud, în care chinezii de la Geely au investit 1,1 miliarde de dolari.
Concept Volvo – Suedezii au creat mașina în care poți dormi în mers
Farurile LED, cu semnătura luminoasă care imită ciocanul zeului nordic Thor, profilul trasat simplu și hotărât și partea posterioară cu stopuri LED și kit R-Design desenează o mașină elegantă, îmbrăcată în Fusion Red, vopseaua care costă 830 de euro. Mașina de test poartă jante de 20 inci, 5 spițe triple, în finisaj Matt Black Diamond Cut (1.050 de euro). S60 nu este un S90 mai mic, ci un sedan cu personalitate proprie.
La bord, totul se simte plăcut la atingere, începând cu butonul de pornire a motorului, pe care îl rotesc spre dreapta. Poartă aceeași suprafață fațetată comutatorul cilindric orizontal pentru selectarea unuia dintre cele patru moduri de rulare. Mașina îmi dă o senzație de calm și aproape că-mi vine să vorbesc în șoaptă, mai ales atunci când selectez modul Eco. Sunt nevoită să ridic puțin tonul în modul Dynamic, care convinge rapid motorul, transmisia, direcția și frânarea să se concentreze pentru a transforma mașina într-un fulger și care aduce o coloană sonoră interesantă la bord. Nu e chiar un tunet, eticheta Volvo nu permite asemenea… reacții necontrolate. Volvo S60 e sigur pe el, nu-mi dă, nicio secundă senzația că s-ar putea pierde cu firea, deși cântărește 1,6 tone.
Volanul R-Design cu trei spițe și piele perforată comandă direcția lin și fin, nu am nevoie de mânușile de fier ale lui Thor. Profit de padele (170 de euro) pentru a primi o treaptă inferioară a transmisiei automate cu opt rapoarte, pe drumul virajat, în timp ce scaunele sport îmbrăcate în piele Nappa, cu suport lateral excelent, transmit mesajul “Simte-te ca acasă”. Dar scaunele acestea extrem de profilate, cu tetierele cu aspect futurist, îmi dau senzația nu că sunt acasă, ci că aștept boarding-ul în salonul de business class al unei companii aeriene de lux. Atmosfera are clasă, iar trapa (inclusă în pachetul Xenium Pro) aduce multă lumină în cabină.
Volvo S60 vine și cu un suport în parbriz pentru tichetul de parcare. Nu, nu am primit schema de montaj, Volvo nu e Ikea.
E o atmosferă high-tech la bord, asigurată de un head-up display inclus în pachetul Xenium Pro (3.100 de euro), de instrumentarul de bord digital de 12,3 inci și de ecranul tactil tip portret, de 9 inci, din consola centrală. Acesta din urma se mișcă de parcă ar citi gânduri, dar submeniurile nu sunt ușor de găsit în mers. Odată ce îmi devin familiare, pot să văd cât de simplu este, de exemplu, să pliez tetierele locurilor din spate cu un singur click.
Ampatamentul a crescut, față de cel al generației anterioare, cu o valoare impresionantă de 10 centimetri. Transformarea se traduce prin mai mult spațiu pentru pasagerii de pe banchetă. Acolo ei stau în scaune profilate și au o cotieră pratică. Pavilionul generos anulează orice senzație de claustrofobie pe care ai putea să o resimți în alte sedanuri de clasă medie. Mașina de test este echipată cu sistem de climatizare pe patru zone. Sunt ventilații în tunelul median, dar și în montanții centrali, așa că pasagerii pot comanda temperatura dorită prin intermediul unui ecran tactil. E acolo și o priză de 220 V. Dacă nu călătorești pe locul din mijoc, cu poziția condiționată de tunelul median, sau dacă nu ai peste 1,90 m în înălțime, chiar nu ai motiv să te pângi. Volvo oferă contra cost, pentru 330 de euro, și banchetă încălzită (sau inclus în pachetul Xenium Pro).
Deși suspensia sport, disponibilă standard, este rigidă, nu vei simți denivelările în coloana vertebrală, pentru că scaunele te apără de asemenea neplăceri.
Top 5 break-uri mai tari ca SUV-urile
Tot de neplăceri mă apără și sistemul de camere BirdView, pentru 1.050 de euro. Dacă vreau să mă teleportez în viitorul mobilității autonome, un buton pe volan activează sistemul Pilot Assist, iar în bord apare martorul cu volan verde. Pot să iau mâinile de pe volan, dar trebuie să fiu tot timpul pregătită să preiau controlul. Sistemul îmi cere oricum confirmarea atenției la fiecare 30 de secunde.
Amatorii de senzații acustice excepționale se vor bucura de sistemul audio Bowers & Wilkins de 1100 W, cu 15 difuzoare, care asigură o experiență spectaculoasă, cu cele trei moduri ale sale: Studio, Individual Stage și Gothenburg Concert Hall. Vă spune una care a ales post de muzică simfonică și ultimul mod din listă, atât de potrivit pentru a conduce un S60. Se poate comanda opțional un sistem Harman Kardon pentru 840 de euro.
Volvo S60 pune la dispoziția ocupanților un portbagaj de 422 de litri, suficient de generos pentru o vacanță prelungită. Intră două trollere mari și un cărucior compact de copil și e de mare folos suportul de plase de cumpărături (30 de euro). Bancheta se rabatează simplu, prin apăsarea unui buton aflat în partea stângă, pentru a obține un spațiu mai generos. Tot de acolo se pot apleca în față tetierele. Sunt funcții aduse la bord de pachetul Versatility Pro (950 de euro).
Modelul are un preț de pornire de 47.800 de euro, dar în versiune T5 și cu pachetul R-Design, limuzina suedeză trece de 58.000 de euro.