Rebelul rafinat MINI Cooper Clubman, lansat în 2007, era cel mai mare MINI disponibil înaintea apariției lui Countryman în 2010. Fratele mai tânăr l-a detronat, așa că a fost nevoit să se reinventeze, într-o gamă în care modelele Mini, Cabrio, Paceman și Contryman au carisma simpaticelor păpuși Matrioșka. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Clubman este o reinterpretare a break-urilor practice, proiectată în segmentul premium. Formele alungite și drepte ale acestui MINI cu extra testosteron arată de parcă au fost trase cu rigla. Branhiile de pe aripile față accentuează imaginea atletică. Grila hexagonală și o capotă profilată, cu priza de aer deja familiară, demonstrează că MINI Clubman le-a pus gând rău celor pe care îi întâlnește pe autostradă. Și are tot dreptul să o facă. Motorul diesel de 2.0 litri dezvoltă 190 CP și 400 Nm. O cutie automată Steptronic cu 8 trepte transferă puterea către toate cele patru roți.
Liniile tipice modelului aflat la a doua generație cer și vopsea pe măsură. Astfel că brand-ul a rezervat trei culori acestui model. Mașina noastră de test a fost îmbrăcată în Pure Burgundy (606 euro), care îi subliniază umerii lați și silueta altetică. Poți opta și pentru un acoperiș într-o nuanță contrastantă. Jantele negre de 17 inci costă 202 euro și garantează un impact vizual fără egal.
Până nu demult, accesul în spate se făcea printr-o singură portieră care se deschidea invers, aflată pe partea dreaptă, indiferent de partea pe care se afla volanul, iar portbagajul avea o ușă care se deschidea ca una de frigider. Acum Clubman anulează asimetria și alege calea convențională pentru portiere, dar nu și pentru porbagaj. Mașina vine cu 6 uși, iar cele pentru spațiul de depozitare se deschid acum ca un șifonier, nu ca un frigider.
Proporțiile compacte tipice unui MINI de orice fel nu vor sacrifica aspectul practic în numele stilului. Mașină de lifestyle, Clubman primește cu generozitate trei adulți pe banchetă, cu bagaje de vacanță cu tot. Numai MINI nu este noul Clubman, la cei peste 4 metri lungime ai săi (4,27 m). Este mai lung și mai lat ca modelul precedent, iar spațiul la interior este organizat pe principiul “Nimic nu se pierde, totul se transformă.”
- Firea tipică MINI
- Materiale plăcute la atingere
- Foarte ușor de manevrat
- Vizibilitate redusă în spate
- Poziția joasă a mânerelor ușilor din spate
Dacă mergi la supermarket, ține minte că, atunci când parchezi cu spatele, trebuie să lași spațiu suficient între mașina ta și mașina din spate pentru a deschide aceste uși. 360 de litri are portbagajul, cam ca la Seria 1 de la BMW, și ajunge la 1250 de litri atunci când bancheta cu format 40:20:40 este rabatată. Și pentru că tot am ajuns la supermarket, dacă v-ați pierdut mașina în parcare, aveți o “creastă” cu LED pe post de antenă care vă va ghida spre preaiubitul automobil.
Sistemul de navigație MINI Professional (cu pachetul opțional MINI Wired, 1.949 euro) îți asigură o conexiune permanentă cu lumea virtuală. Totul este redat pe ecranul color de înaltă rezoluție, iar LED-ul interactiv din jurul interfaței circulare îşi schimbă culoarea, furnizând astfel informații referitoare la mașina ta (reglarea volumului muzicii, a aerului condiționat, a turațiilor motorului, apelurile telefonice și asistența la rulare).
În funcție de dispoziție sau de condițiile de rulare, poți trece mașinuța made-in-Oxford în modul GREEN pentru o plimbare relaxată, pentru că decupleză trenul de rulare pentru funcția coasting (pentru mașinile dotate cu transmisia Stepstronic) sau în modul SPORT pentru un plus de adrenalină și un minus în buzunar, dacă te ia radarul. MINI Driving Modes este sistemul opțional care influențează reacția acceleratiei, răspunsul directiei, al transmisiei Steptronic si al suspensiei adaptive Dynamic Damper Control.
În versiunea SD pe care am avut-o la test, MINI Clubman aleargă de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, deci poate fi numit oricum, dar nu leneș! Chiar și așa, Clubman-ul conceput ca mașină de familie te va face să te simți implicat, dar nu te va motiva să alergi de nebun ca în Fast & Furious. Nu uita să alegi o coloană sonoră pe măsură. Sistemul de sonorizare Harman Kardon nu te va dezamăgi. Ca să nu-ți iei nicio secundă privirea de la drum, poți comanda și un sistem head-up display pentru 606 euro.
Clubman și-a schimbt proporțiile, dar a rămas ușor de condus și ușor de întors în spații înguste. Direcția se comportă ca un câine de poliție bine dresat, iar ținuta de drum este a unui cal pur-sânge, dar anvelopele run-flat sunt, poate, pentru țări cu drumuri mai bune.
ADN-ul BMW își face simțită prezența din momentul în care urci la volan. Personalitatea lui MINI s-a transformat într-un business, așa că interiorul păstrează reperele făcute celebre de brand, cu monitorul înconjurat de o bandă circulară LED, comutatoarele împrumutate din industria aviatică și imaginea expresivă de mașină de lifestyle.
La volanul lui Clubman, un volan care parcă se mulează pe forma palmelor șoferului, ești foarte aproape de sol, această poziție confirmând caracterul sportiv al mașinii și distanțându-l astfel de Countryman, fără a compromite însă, vizibilitatea. Doar rama care desparte geamurile ușilor din spate (“Split Doors”) îți poate crea probleme.
Cotiera îți găzduiește cotul perfect, indiferent de poziția scaunului. Am avut scaune cu reglaj manual la mașina de test, iar cele comandate electric vin pentru suma de 1.262 de euro.
Niciuna dintre suprafețele cu care șoferul sau pasagerii intră constant în contact nu deranjează, ba chiar dă o senzație plăcută la atingere. Pielea neagră și cusăturile contrastante roșii îți amintesc de sângele albastru care curge în venele acestei game. De afară, ai impresia că sub capotă ai un motor de tractoraș de jucărie aprig la mânie. Sună plăcut și convingător, iar la interiorul bine antifonat, nu ajunge zgomotul diesel-ului.
Clubman-ul, ca și frații săi din familia MINI, este un mic geniu, care trece cu brio examenele la școală. Da, și la școala de șoferi! Se parchează singur după ce evaluează spațiul liber. MINI ăsta mare are grijă de cei aflați la bord, aplicând frânare preventive atunci când detectează în față un automobile are rulează cu o viteză mai mica. City Collision Mitigation este funcția care îți ține mașina cu ochii în patru atunci când ești distrat.
Care este mai practic, Clubman sau Countryman? Aflați din paginile revistei AutoExpert.
Rivalii Audi A3 Sportsback si Golf break sunt în joc de glezne. MINI Cooper Clubman SD ALL4 își face de cap în segment. Are tot ce-i trebuie să le dea peste nas, mai puțin prețul. Cu sânge albastru, MINI-urile sunt scumpe prin definiție, dar vin cu reputația premium. Modelul testat MINI Cooper SD ALL4 pornește de la 34.748 euro.
Verdict MissAuto
Clubman nu și-a pierdut flerul, personalitatea îndrăzneață și distractivă. Practic pe cât este de simpatic, MINI Cooper Clubman SD este o declarație de stil, un mod de a-i anunța pe cei din trafic: “Hey! Sunt la modă!” Poate că nu va fi pe lista mașinilor preferate de cei raționali, care se uită mai întâi la buget și spațiu, apoi la orice altceva. Dar de dragul imaginii MINI, parcă merită să mai lași acasă din bagaje!