Mașinile hibride sunt leneșe. Sunt anesteziate. Nu poți să te bazezi pe ele în depășiri. Idei împământenite de-a lungul timpului, după ce Prius-ul de la Toyota a fost lansat pe piață în 1997. Culmea, “zvonurile” au fost lansate de oameni care nu conduseseră niciodată un hibrid, dar știau – așa cum toți le știm pe toate – de pe net. Apoi producătorii de lux s-au apucat să facă mașini cu propulsie hibrid și au răsturnat valorile celor cu idei preconcepute. Așa că dacă ai de gând să fugi de acasă, fă-o cu mașina potrivită: Mercedes-Benz C 350 e. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Mercedes-Benz C 350 e arată ca un C-Class convențional. Linii aerodinamice care nu sunt “wow”, dar care impresionează prin aerul rafinat, simplu, elegant, tipic brand-ului. Dar indicativul C 350 e, amplasat pe capacul portbagajului, schimbă complet datele problemei. Sub portbagaj, găsești bateria Magna de 6,2 kWh. Din cauza ei, ai 200 de kilograme în plus la masa la gol și 145 de litri în minus (până la 335 de litri, de la 480 standard) în spațiul rezervat bagajelor.
Dar datorită ei, mașina se lipește de asfalt și – foarte important – aproape că uiți drumul la benzinărie. Credeți-ne pe cuvânt, în oraș, folosind exclusiv motorul pe combustie, am reușit, fără niciun efort, să obținem un consum de 9,4 l/100 km. Și asta pentru aproape două tone de mașină! Fiecare frânare este trecută în contul autonomiei electrice, care crește văzând cu ochii.
Ei bine, Mercedes a perfecționat un sistem hibrid care, ajutat de cuplul instant furnizat de motorul electric, te înfige în scaun mai ceva ca un motor cu propulsie convențională cu aceeași putere. Are nevoie de numai 5,9 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h! Doar C-ul în versiune AMG este mai rapid! Pe modul Sport+, limuzina se transformă într-o fiară care devorează asfaltul, pentru că direcția, suspensia și accelerația devin sportive, determinate, incisive. Pe Eco, fiara asta se lasă dresată, devine calmă, perfectă pentru plimbat copiii până la școală și înapoi. Între aceste personalități extreme, ai la dispoziție Comfort, Individual și Sport.
În bara din spate, ai priza care permite încărcarea completă în 3 ore la prizele de 230 V, în două ore la un wall-box sau și mai rapid de la o rețea de 380 V. Nefamiliarizat, ai putea crede că acolo se ascunde un simplu cârlig de remocare. Pariu că la cârlig nu poți să încarci mașina?
La capătul opus al limuzinei de clasă medie se regăsesc cele două motoare care o pun în mișcare: o unitate turbo de 2 litri, care dezvoltă 211 CP și 350 Nm, și motorul electric cu încă 82 CP. O adunare simplă ne duce la 279 CP și 600 Nm, expediați către puntea din spate prin intermediul unei cutii automate cu șapte trepte, 7G-Tronic Plus.
- Consum redus
- Agilitate
- Rafinament
- Portbagaj redus de prezența bateriei
- Bancheta nu se pliază
“Nu o să mă obișnuiesc niciodată cu schimbătorul mașinilor automate de la Mercedes”, mă plâng când dau să pornesc. Cinci minute mai târziu, îmi venea să râd de mine, îl plimbam prin D, N, R și P de parcă asta făcusem toată viața. Cum mă reobișnuiesc acum cu schimbătoarele amplasate în tunelul central? În următoarea mașină în care m-am urcat, am vrut să trec în Drive și am pornit ștergătoarele.
Dar să ne întoarcem în Mercedes-ul stilat și ultra rafinat, în care liniile sunt atât de cursive și armonioase, iar comenzile sunt aliniate atât de simplu și logic. Dacă joaca cu butoanele din tunelul central nu ar indica noile moduri de rulare pe care le poți selecta prin intermediul unui comutator amplasat lângă deja familiarul buton COMAND (Hybrid, E-Mode, E-Save și Charge), nu ai ghici niciodată că mașina rulează altfel decât o alta convențională.
C 350 e pleacă automat pe modul hibrid și trece exclusiv pe motorul termic atunci când bateria este descărcată. Oricât de incredibil pare, C-ul hibrid rulează electric până la 140 km/h, așa că pe autostradă, simți că ești într-un acvariu, pentru că izolația fonică ține afară zgomotele produse de vânt, iar motorul termic doarme liniștit. Suspensia Airmatic – dotare standard – îți dă senzația că plutești. Poate și de fericire, că ții în palme volanul unei asemenea mașini. În modul Charge, dacă limuzina este în mers, bateria se încarcă în numai 30 de minute.
Luxul de a nu da prea des pe la benzinărie și responsabilitatea de a nu contribui la subțierea stratului de ozon au un preț. C 350 e costă cu 7.320 de euro mai mult ca un C 300 convențional, ajungând astfel la 51.678 de euro. Și asta înainte de a începe să bifezi diverse opțiuni de pe o listă interminabilă.