Test drive Kia Niro 1.6 GDI HEV – un hibrid de Cartea Recordurilor

Kia Niro (4)

Kia Niro este un crossover compact sofisticat într-un segment dominat de motoare diesel. Anul trecut a intrat în Carte Recordurilor ca fiind cel mai economic hibrid din lume, după ce a rulat pe o rută de aproape 6.000 de kilometri, între Los Angeles și New York, cu un consum de 3.07 l/100 km. Haideți să vedem dacă merită titulatura de recordman! FOTO: Bogdan PARASCHIV.

În 2013, Kia prezenta la Salonul Auto de la Frankfurt un concept cu 3 uși și portiere tip fluture, surprinzător de îndrăzneț. Versiunea de serie, cu înfățișare mai cuminte, mai convențională, și-a făcut debutul anul trecut, la Salonul Auto de la Chicago. Poziționată sub Sportage și având la bază experiența sud-coreeană dobândită cu Soul și Optima în versiune hibrid, Niro este o mașina construită pe platformă dedicată, o platformă pe care o împarte frățește cu Ioniq de la Hyundai. A fost concepută ca hibrid, iar versiunea HEV este singura din ofertă.

Kia Niro (5)

Principalul rival al lui Niro, Toyota C-HR promite mult, dar oferă puțin în ceea ce privește spațiul.  Un veritabil OZN pe roți, care întoarce capete în trafic, dar care nu strălucește la capitolul “caracter practic”. Ei bine, pentru asta este Niro aici. Cu linii simple, convenționale, cu grila tipică modelelor Kia, crossover-ul nu promite nimic. Dar, odată urcat la bord, te va surprinde, pentru că exteriorul, chiar și cu această culoare elegantă Gravity Blue (90 de euro), nu anunță nimic din toate funcțiile și confortul puse la dispoziție de vehiculul sud-coreean. Oferta de spațiu este generoasă, pentru că, în mașina asta cu scaune din piele încălzite și în față, și în spate (201 euro) și ventilate în față (387 de euro), și cotieră centrală cu suporturi pentru pahare, așa cum oferă linia de echipare Comfort, este spațiu de oameni mari!

Kia Niro (1)

Cu o gardă la sol de 163 mm, crossover-ul compact nu te va urca pe drumuri forestiere dificile, iar proporțiile alungite îți vor da senzația că te afli într-un break. Dar mașina își va face treaba pe asfalt. Un bord simetric, sobru, elegant, cu butoane amplasate logic, la îndemână și scaunele și volanul îmbrăcate în piele (464 euro) asigură o atmosferă high-class, preluată de la clasele superioare. Ai acolo și suficiente spații de depozitare pentru telefon, sticle de plastic și în cotieră, ai… o fântână de-a dreptul.

Kia Niro (10)Odată ce apeși butonul de pornire a motorului (464 de euro), ai în fața ochilor, dincolo de volan, un ecran digital de 7 inchi, cu o grafică frumoasă. Display-ul tactic din consola centrală reacționează la primul impuls, fără să stea pe gânduri și îți arată exact ce face mașina ta, dacă mergi electric, când recuperezi energie și așa mai departe. Trebuie să știi că isteața Niro nu ia ordine în mers. Unele ordine. Dacă vrei să-ți conectezi telefonul, trebuie să tragi pe dreapta. Nu o lua personal, încearcă să te protejeze.

Niro pune la dispoziția celui aflat la volan un sistem de condus semi-autonom foarte performant (149 de euro). Mașina menține banda de circulație, frânează atunci când senzorii detectează un obstacol, ia singură virajele și, dacă întârzii mai mult de 20 de secunde până pui mâinile înapoi pe volan, va reduce treptat viteza până va opri. Evident, sistemul nu este perfect. Marcajele neclare îl pot înșela. Este disponibil și un sistem AEB de detectare a pietonilor, pentru suma de 417 euro.

Kia a crescut frumos pe piața internațională. Pentru al doilea an la rând, marca sud-coreeană a fost desemnată cea mai fiabilă marcă în clasamentul J.D. Power, sud-coreenii înregistrând cea mai redusă incidență de defecțiuni tehnice: 72 la 100 de mașini.

Kia Niro (6)Este sportivă Niro? Poți să faci slalom printre mașini cu ea? Haideți să ne lămurim studiind cifrele mașinii de o tonă și jumătate (1,521 kg, mai exact) și cutie automată cu dublu ambreiaj, care are nevoie de 11,1 secunde pentru a alerga de la 0 la 100 km/h.

Motorul termic are 105 CP. Motorul electric aduce 44 CP. Împreună ajung la 141. Nu are sens, nu-i așa? Sistemul este conceput astfel încât cele două motoare nu ating putera maximă simultan. Știm, știm ce veți întreba. Nu citim gânduri, dar este firesc când discutăm despre un hibrid. Așadar, cât consumă Kia Niro? 4.9 în oraș este o cifră satisfăcătoare? Sistemul de propulsie oscilează automat între motorul electric, între rularea hibridă și motorul termic, în funcție de câtă putere ai nevoie.

Cum spuneam, în Niro ai spațiu de oameni mari. Dar nu trebuie să aștepți prea mult de la portbagaj. Ai pentru bagaje 363 litri pentru bagaje, iar rabatarea banchetei asigură 1425 de litri și o suprafață plană. Cu spațiul generos creat prin rabatarea banchetei cu ajutorul clapetelor nu s-au încheiat problemele tale. Trebuie să trântești zdravăn hayonul ca să închizi portbagajul. Da, hai încă o dată! Mai tare!

Prețul crossoverului compact hibrid Kia Niro pornește de la 25.264 de euro. Modelul testat costă 27.347 de euro.

Kia Niro

Verdict MissAuto

Prima impresie nu contează. La exterior, Kia Niro nu va provoca acel “wow” care te face să fii mândru de mașina pe care o conduci. Dar nici nu este convențională și simplă, așa cum anunță exteriorul. Niro este un ou de ciocolată cu surprize, cu un consum de record și un spațiu decent în clasa sa, iar echiparea de top oferă funcții și confort preluate din clasele superioare.