Ce este un Stonic? Este un animal mic, vesel și simpatic, care vine din Coreea de Sud și care speră să cucerească inimile amatorilor de SUV-uri mici. Reluăm întrebarea, haideți să mai încercăm o dată răspunsul: Ce e un Stonic? Kia spune că e un cuvânt compus din “speedy” (“rapid) și “tonic”. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Acest tonic Stonic a văzut lumina zilei în iunie, la Salonul Auto de la Frankfurt, în același timp cu sora geamănă de la Hyundai, Kona, cu care împarte platforma. Segmentul SUV-urilor mici crește în Europa ca Făt-Frumos din poveste și tocmai s-a trezit cu un nou membru: mini-SUV-ul care are la bază Kia Rio, cel mai mic membru al familiei sud-coreene. Ca dimensiuni, nici Stonic nu e departe.
Stonic aduce un aer fresh de care segmentul avea nevoie. Este cel de-al patrulea model subcompact de la Kia, alături de Rio, Venga și Soul și poate din acest motiv, ați crede că a fost nevoit să stea la coadă atunci când s-a împărțit personalitatea. Ei bine, nu! Poate nu are îndrăzneala lui Nissan Juke și flerul Toyotei C-HR, dar nici nu o putem caracteriza pe micuța Kia ca fiind un personaj plictisitor în acest segment.
- Imagine tonică
- Posibilități multiple de personalizare
- Motor implicat
- Consum relativ mare
- Absența cutiei automate
Grila tiger nose tipică brand-ului, flancată de farurile înguste și alungite, dau toate impresia că ai în fața ochilor o mașină robustă. Arcadele din plastic de deasupra roților și garda la sol de până la 18,3 centimetri, în funcție de roți, te-ar putea face să crezi că micul crossover ar accepta voios o aventură în off-road.
Nu garantăm că ar ieși de acolo la fel de voios, pentru că Stonic cel mic este disponibil doar cu tracțiune față. Linia descendentă a acoperișului și stopurile tridimensionale îi confirmă natura de crossover de lifestyle. Cei 4,14 m în lungime, 1,76 m în lățime și doar 1,52 în înălțime (mai scund cu 15 mm chiar decât Mazda CX-3), dimensiuni care îi dau proporții solide, accentuate de o combinație contrastantă de culori, în cazul în care bifezi acoperișul și montanții de altă nuanță decât caroseria (510 euro).
Își respectă micul SUV numele format din “speedy” și “tonic”? Accelerează ușor și neașteptat de îndrăzneț, iar motorașul de 1.0 litru cu 3 cilindri nu face prea multă gălăgie pentru nimic și trage entuziasmat cele 1.185 de kilograme ale cross-overului asiatic. Nu există încă o transmisie automată în gamă, dar aceasta va fi disponibilă de anul viitor. Primești la mașinuța asta o suspensie rigidă, configurată sportiv, dar deloc incomodă, așa că nu trebuie să strângi din dinți când treci peste denivelările pentru reducerea vitezei.
Sud-coreenii se laudă că au trimis pe piață cel mai personalizabil model construit vreodată de ei. Poți avea la bord culoarea de la exterior. Ecranul de 7 inci este disponibil standard la primele două linii de echipare, Urban și Trend, dar cine vrea navigație, trebuie să plătească aproape 1.000 de euro în plus (956 euro). Are aer condiționat manual versiunea de bază, dar climatizarea automată merită toți banii (108 euro). Șoferul poate fi răsfățat cu un volan încălzit (doar 46 de euro), iar pentru el și pasageri sunt disponibile și scaune încălzite.
Dacă șoferul este un personaj înalt, e bine să nu pedepsească pe nimeni cu locul din spatele lui la drum lung. Tot acolo, pasagerii se vor chinui să pună o sticlă de apă în uși, pentru că buzunarele sunt înguste.
Cu Safety Pack, Stonic-ul dotat cu Emergency Braking cu Pedestrian Recognition, Lane Departure Warning, Rear Cross Traffic Alert, tocmai a primit cinci stele EuroNCAP.
352 de litri sunt disponibili pentru bagaje la Kia Stonic, 1.155 cu bancheta rabatată. Ca să vă faceți o idee, rivalul Captur de la Renault cu banchetă culisantă cu 10 centimetri, oferă 377 de litri.
15.411 euro este prețul de pornire al lui Stonic cu motor 1.0T-GDI.