Aircross. Citroen C3 Aircross. SUV-ul de nouă generație umple segmentul compact cu o atitudine fresh, cu un aer de libertate și îndrăzneală. Cât are din fiecare? Dăm verdictul după o plimbare cu versiunea 1.6 BlueHDI cu 100 de cai putere. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Prezentat în aprilie 2017 la Salonul Auto de la Shanghai și expediat peste mări și țări în septembrie, pentru a fi expus la Frankfurt, poliglotul Aircross vine, direct de la uzina de la Zaragoza, Spania, în locul lui C3 Picasso, cu un design original și dinamic. Francezul carismatic aduce un plus de stil și o doză de curaj binevenite într-un segment deja ultra-aglomerat. O capotă scurtă, cu faruri LED înguste, urmând trendul din segment, Aircross este construit pe aceeași platformă ca și C3, dar vine cu o gardă la sol cu 20 mm mai mare. Este și aceeași platformă pe care PSA a ridicat Peugeot 2008 și Crossland X. Și asta pentru că producătorul francez vrea să implanteze în modelele sale ADN-ul de mașini cu veleități în off-road, pentru care folosește generic denumirea Aircross. Din profil, jantele de 16 inch Matrix diamantate și protecțiile din plastic îi subliniază personalitatea aventuroasă și promit solemn un comportament decent pe drumuri fără asfalt.
Personalizabil ca niciun altul, Aircross-ul dezbrăcat de sistemul de protecție laterală Airbumps pune la bătaie 90 de combinații exterioare și 5 opțiuni de design. Am avut la test un C3 Aicross ca cerul de vară, Breathing Blue, culoare metalizată disponibilă pentru 309 euro. Opțional, se poate alege o combinație bi-ton pentru caroserie. Cei interesați pot bifa una dintre cele patru culori pentru plafon.
Mașina noastră de test a venit cu linia de echipare intermediară Feel, care aduce în plus faruri LED, care îi dau o alură credibilă, proiectoare de ceață și oglinzi electrice.
La interior, cu un design inspirat din lumea modei și a mobilei, cum anunță francezii, francezul simpatic arată linii pure și finisaje meticuloase, dar și o atmosferă care te invită să iei loc în scaunele pe care îți vine să le muți din mașină în living și în care iei loc într-o poziție înaltă și confortabilă. Cotiera tipică scaunelor de avion este foarte confortabilă pentru șofer, dar dacă pasagerul din dreapta vrea să se sprijine pe aceeași cotieră, accesul la schimbătorul de viteze nu va mai fi la fel de ușor.
Modular și practic, spațiul interior cuprinde și un scaun al pasagerului care este rabatabil, oferind 2,40 metri pentru încărcarea obiectelor lungi (opțiunea Pack Family, 464 de euro). Pachetul de tapițerie din textil cu model “dogtooth” și piele neagră Univers 4 (658 euro) aduce inserții textile pe panourile ușilor, volan îmbrăcat în piele, inserții cromate pe volan, în jurul gurilor de ventilație și pe frâna de mână. O frână de mână cu influențe nautice, poate cu cea mai interesantă formă de segment.
Planșa de bord este aerisită, pentru că francezii au desființat conceptul aglomerării cu butoane până la refuz. Ecranul tactil de 7 inchi redă meniul simplu, care asigură control asupra sistemului multimedia Citroen Connect NAV (disponibil la linia de echipare Shine), funcțiilor de comunicare și climatizării. Volanul cu design sportiv îți pune în palme câteva comenzi utile.Într-un spațiu dedicat din consola centrală, îți poți încărca wireless telefonul, printr-un sistem bazat pe principiul inducției magnetice.
SUV-ul compact nu este disponibil cu tracțiune integrală, dar opțional, Aircross-ul cel dispus la distracție poate fi echipat cu Grip Control, care include modurile Nisip, Toate Drumurile, Zăpadă sau ESP OFF, dar și funcția Hill Assist Descent, sistemul care menține mașina la o viteză constantă în pantă, fără a fi nevoie de apăsarea pedalei de frână. Nu am beneficiat de butonul de Grip Control la mașina de test, așa că am lăsat aventura în off-road pe data viitoare.
- Caracter stilat
- Design îndrăzneț
- Scaune excepționale
- Absența treptei a 6-a
- Absența camerei de marșarier
Nu este deloc leneș C3-ul cu motor diesel de 1,6 litri. Sus în ture, prinde forță și depășește fără să privească înapoi.Un pic instabil în virajele abordate sportiv, îți amintește că nu e un atlet înnăscut.Pe autostradă, la 130 km/h, antifonarea reușită, mai bună ca a rivalilor de clasă, nu te obligă să vorbești mai tare cu cei de lângă tine, dar se simte absența celei de-a șasea trepte. În oraș, manevrabil și isteț, sfidează aglomerația cu un consum obținut pe parcursul testului de numai 6 l/100 km. Aircross se strecoară fără prea mult efort, iar dimensiunile compacte îl ajută să-și găsească loc de parcare în spații nu foarte generoase. Ar fi totuși nevoie de o cameră de marșarier, indisponibilă în gamă, pentru că proporțiile laterale solide și obturează un pic colțurile spate.
Cu 4.15 m în lungime, 1,76 în lățime și 1,64 în înălțime, C3-ul înălțat pare firav, dar este robust și generos în privința spațiului, oferind loc mare la cap și între 410 și 520 de litri pentru portbagaj (1.289 de litri, cu bancheta rabatată). Pasagerii au parte de intimitatea dorită ridicând parasolarele. Bancheta rabatabilă și glisantă cu 150 mm oferă și o cotieră cu două suporturi pentru pahare, dacă apleci spătarul segmentului central. Singurul dezavantaj este că s-ar putea să te trezești cu bagajele peste tine. Este disponibil și un plafon panoramic culisant (340 euro), care îți aduce în mașină toată lumina zilelor însorite.
12 sisteme de asistență au instalat francezii la bordul noului Aircross. Se regăsesc pe lista lungă asistența la parcare, frânarea de urgență (activă până la 85 km/h și cu funcție de detectare a pietonilor până la 60 km/h), avertizarea la depășirea marcajelor benzii de rulare și, unul foarte interesant, Coffee Break (alerta de pauză de cafea, care se declanșează atunci când ai condus mai mult de două ore, la viteze de peste 70 km/h).