P, R, N, D. Sunt literele preaiubite de fanii mașinilor cu transmisie automată. Sunt țări ca Marea Britanie și Japonia unde cei care și-au luat permis pentru mașini automate nu au voie să conducă manuale. De altfel, de câțiva ani, și în România se face această diferențiere. Dar cât de greu poate fi să treci de la schimbătorul cu cifre la cel cu litere?
P este pentru parcare și se folosește atunci când te afli pe loc, cu intenția de a rămâne acolo. Trebuie să fii în Park și să apeși frâna ca să poți porni motorul. Dacă nu știi de la bun început, un mesaj afișat în bord îți va da indicațiile necesare. Poate că absența celei de-a treia pedale (cea de ambreiaj) te va face să apeși frâna cu piciorul stâng. Nu face asta decât dacă vrei să-ți urci pasagerii pe bord sau pe spătarul scaunelor din față (unii mai numesc fenomenul și „adunarea pe parbriz”). Știm, tentația e mare. Piciorul stâng șomează într-o mașină automată.
D este Drive, N este Neutral, R este Reverse (pentru mersul în marșarier) și P este Park. Odată ce ai cuplat D-ul (sau R-ul), mașina pleacă singură de pe loc dacă iei piciorul de pe frână.
N o să-ți folosească sigur dacă ai nevoie să împingi mașina. Sunt șoferi care, pentru a nu ține piciorul pe frână la semafor, trec mașina în N. Fapt recomandat pentru mașinile cu transmisie robotizată, cum ar fi, de exemplu, Dacia cu Easy-R. De asemenea, dacă stai mai mult timp cu motorul pornit, pe loc, nu se recomandă să stai cu mașina în D. D este doar pentru condus.
Dacă vrei să accelerezi brusc și ai nevoie de mai multă putere, apasă accelerația până la podea. Acest lucru va face transmisia să retrogradeze o treaptă sau chiar mai multe. Manevra se numește kick-down, iar miracolul se întâmplă datorită unui senzor care știe când pedala este apăsată complet (în unele cazuri este chiar un mic comutator pe podea).
Deci cât de greu poate fi? Selectorul se află, de obicei, în același loc ca schimbătorul de la mașinile manuale. Dar sunt și producători auto care oferă mașini un pic mai… complicate. Cel puțin până te obișnuiești.
La Mercedes, selectorul se află acum în spatele volanului. Dacă nu știi, poți rămâne minute bune în parcare până vei reuși să treci în Drive.
La Land Rover, după o inspecție vizuală, reușești, în cele din urmă, să te prinzi, că ai la dispoziție un comutator rotativ în tunelul median care răsare miraculos doar după ce pornești motorul.
Poți trece un automobil cu transmisie automată în modul manual. La multe, ai semnul + în față, pentru a schimba în treaptă superioară și minusul în spate. La altele, cum ar fi BMW sau Dacia Easy-R, este exact invers. De altfel, există o adevărată polemică referitoare la această situație. În motorsport, + este înapoi și – este înainte. Asta pentru că la frânare este mai logic să te proptești decât să tragi spre înapoi, de parcă ai vrea să înaintezi.
Există și varianta padelelor + și –, aflate în spatele volanului, pentru a putea schimba treptele cu un singur deget de la mâna dreaptă sau mâna stângă în funcție de gradare și, respectiv, retrogradare. (Aici lumea este în consens: plus la mâna dreaptă și – la mâna stângă)
Și acum, la drum! Cât de greu poate fi?