
Dacă cei din autobuz te privesc de jos în sus. Dacă butonul de la orice barieră pentru care îți trebuie cartelă de acces e prea jos. Dacă orice bordură e doar o denivelare în asfalt, ești într-un G. Avem la test cubul pe roți, un cub de lux cu personalitatea brută a unui off-roader. Test drive Mercedes-Benz Clasa G. FOTO: Adrian COBZAȘU.
Mă cațăr în mașină ca și cum m-aș urca pe cal. Pun un picior în scară (pe prag, adică) și mă urc în SUV-ul cu gardă la sol de 24,1 centimetri, cu o înălțime de aproape 2 metri. Mă instalez confortabil în scaunul multicontour cu reglaj electric comandat din portieră, îmbrăcat în piele Nappa și cu funcții de masaj și suport activ (3.045 de euro) și gata, sunt acolo unde mi-am dorit. Nu, nu Everest! G-Class! Wow! De aici de la volan, la 92 de centimetri de la sol, am impresia că pot să văd până la celălalt capăt al Europei. E Cabo da Roca acolo, dincolo de parbrizul încălzit?
Farurile rotunde, ca întotdeauna, cu tehnologie MULTIBEAM LED (1.150 de euro) îi dau atitudinea de “Are you talking to me?” (“Cu mine vorbești?”). Au rămas pe poziție balamalele portierelor, roata de rezervă în ușa portbagajului și semnalizatoarele pe capotă. Puțin a schimbat Mercedes la cel mai longeviv model al său.
Spunem despre cei mai puțini realiști că trăiesc într-o bulă a lor. Pentru câteva ore, eu am trăit într-un cub argintiu (Mojave Silver). O lume creează Clasa G în jurul meu. O lume de lux, care nu încearcă să mascheze că odată, acum 4 decenii, caroseria pătrățoasă a fost a unui vehicul militar. Ușa se închide cu sunetul inconfundabil. O deschid și o închid iar și nu mă mai satur de acel “clac!” Simfonie de Magna Steyr, nu altceva.
Spațiul la cap nu a fost niciodată o problemă pentru Mercedes-Benz Clasa G, pentru că militarii pentru care a fost făcut acest SUV aveau nevoie să încapă cu tot cu cască. Poți sta acolo chiar cu brațele ridicate deasupra capului. Și chiar te înțeleg dacă te văd cu mâinile sus, pentru că, atunci când portierele se blochează, sunetul încuietorilor te face să crezi că se trage. Pace, suntem pașnici! Chiar dacă nu părem.
Ei bine, cu siguranță, militarii din anii ’70 nu se bucurau de climatizarea pe trei zone și nici de priza de 12 Volți de acolo sau de portul USB. Dar pasagerii care iau loc pe bancheta din spate acum pot profita.
Mercedes-Benz + Bridgestone = aventură. Joaca s-a terminat!
G-ul are însă o grilă nouă și, surprinzător, un coeficient aerodinamic mai bun, ca să nu se mai ia la trântă cu vântul pe autostradă. Se ia, în schimb, la trântă cu terenurile grele, pentru că Mercedes i-a făcut cadou noului G un G-Mode, care se activează odată cu apăsarea butonului de Low-Range din consola centrală. Un martor care redă litera G se aprinde discret în bord. Este al patrulea mod, pe lângă cele care pot fi selectate prin intermediul sistemului Dynamic Select.
Mașina își justifică prețul astronomic de 134.737 de euro prin toți porii. Avem două ecrane de câte 12,3 inci, unite sub o carcasă de sticlă. Unul dintre ele redă datele relevante referitoare la rulare, în timp ce celalălt prezintă noul sistemul multimedia, exact ca în Mercedes-Benz Clasa E. Acesta poate fi controlat prin intermediul comutatorului rotativ sau al touchpad-ului din consola centrală, prin comenzi vocale sau cu ajutorul butoanelor tactile de pe volan. Ce naiv! Am lăsat amprenete pe ecranul de deasupra consolei centrale, sperând că e tactil.
Pornești motorul V8 biturbo și auzi din lateral (da, evacuările sunt în lateral) cum mârâie cei 422 de urși grizzly. Pardon, cai putere. Apeși accelerația și urșii se opresc din hibernare.
Mașina asta nu e despre viteză. Este despre atitudine, este despre forță. Direcția este – spun cei de la Mercedes – cât de directă se poate, cât de indirectă este nevoie. Vedetele de la Hollywood se vor bucura să vadă că noul G este acum mult mai ușor de condus, în ciuda proporțiilor de Gulliver. O cameră de 360 de grade, care îți arată mai mult decât o face luneta mascată parțial de roata de rezervă, și funcția PARKTRONIK (1.990 de euro) te scapă de stresul parcărilor.
Cum oprești din mers 2,5 tone de personalitate? Frânează mai bine noul G și îți dă încredere că va opri la timp.
G-Wagon-ul pătrățos trăiește într-o lume în care gropi și denivelări chiar nu există, atât de confortabilă este suspensia independentă de pe puntea din față și cea multilink de pe puntea din spate. Jantele de 20 de inci aștern parcă un covor din pluș roșu în fața mașinii.
Consumul nu a fost niciodată o problemă pentru posesorii de G. Dar nu poți să nu te îngrijorezi un pic atunci când vezi că rezervorul cu o capacitate mărită (100 de litri) se golește cu viteza mai mare decât cea maximă admisă pe autostradă.
Pentru că suntem primii din România care am testat noul G, am evitat riscurile off-road-ului. Așa că G-ul cel nou ne va demonstra tot ce poate cu altă ocazie. Dar trebuie să știți că mânerul din fața pasagerului și cele trei diferențiale din consola centrală nu sunt doar pentru a puncta la impresie artistică. În teorie, cele trei diferențiale expediază cuplul către puntea care are nevoie de el. În practică, rămâne de văzut dacă Clasa G mai poate să escaladeze pârtiile de schi rezervate avansaților. Dacă vrei să te întorci pe același traseu, trebuie să treci pe modul Manual și să cuplezi treapta întâi, iar mașina va coborî cu viteză constantă. Jurnaliștii străini care au încercat noua mașinărie pe trasee grele susțin că noua mașină nu e o insultă la adresa iubitorilor de off-road.
- Personalitate nealterată
- Cabină de lux ultra-confortabilă
- Configurație familiară a bordului
- Încă zgomots la viteze mari
Bancheta se rabatează 60/40, ridicând mai întâi șezutul. Nu se regăsește acolo o suprafață plană, dar spațiul este cam cât o bucătărie de bloc comunist. În spătarul banchetei, o deschizătură îți permite să cari schiurile într-un weekend la munte sau plinta când renovezi apartamentul din același bloc comunist, care costă de trei ori mai puțin ca G-ul de la Mercedes. Câteva inele și o plasă în partea stângă îți vor ține pe poziție bagajele. Cu siguranță, nu ai vrea să zburde libere pe acolo în timp ce te cațeri cu mașina pe rampe care le-ar părea imposibile unor SUV-uri de rând. Ușa portbagajului are – elegant – o zonă îmbrăcată în piele.
Arată aprig noul G-Class, dar este la fel de inteligent ca limuzinele de lux din portofoliul companiei. BAS PLUS fârnează atunci când detectează pericolul. Un pic intrusiv, Lane Assist te trage înapoi pe bandă atunci când depășești marcajul continuu. Era bine să-l fi văzut și pe domnul care ieșea de pe străduță de parcă avea prioritate, ca să nu fiu nevoită să accelerez să-l evit. Ei bine, l-a văzut șoferul, așa că am adus mașina înapoi ca nouă, plus un strat de praf, și cu rezervorul plin pe jumătate, după ce am rulat aproximativ 350 de kilometri. La revedere, cub pe roți! Ne vedem în curând! Off-road-ul ne așteaptă.
Verdict MissAuto
Sunt, cu siguranță, mașini mai puternice, mai capabile, mai stilate ca Mercedes-Benz Clasa G. Dar niciuna nu are carisma Panzer-ului german. Mercedes i-a păstrat personalitatea de brută, dar a îmbrăcat-o în hainele de gală ale limuzinelor cu stea în frunte. A fost un sălbatic și a rămas un sălbatic, dar a învățat bunele maniere, pentru a putea fi primit la masa SUV-urilor de lux. Își justifică prețul prin toți porii și aduce covorul roșu de la Hollywood pentru orice călătorie pe asfalt sau în afara lui.