Pianista Axia Marinescu trăiește la Paris, așa că are de înfruntat zilnic traficul sufocat al metropolei franceze. Am întrebat-o cum se descurcă.
Axia Marinescu debutează la 11 ani alaturi de Orchestra de cameră a Radiodifuziunii Române din București. Este primul artist român invitat să concerteze la Paris cu ocazia ceremoniei de decernare a distincției Legion d’honneur. La vârsta de 18 ani este admisă excepțional la Conservatorul din Lausanne, direct în clasa de Master. În 2013 termină Magna cum laude Conservatorul Regal din Bruxelles. Axia Marinescu este laureată a mai multor concursuri internaționale. Pianista a concertat în Franța, Germania, Belgia, Italia, România etc.
Axia Marinescu trăiește și lucrează la Paris, unde a urmat și cursurile facultății de filosofie ale Universității pariziene. În 2016 lansează albumul Schumann la casa de producție franceză Belle Epoque.
AUTOEXPERT: Ce este maşina în concepţia dumneavoastră, un simplu mijloc de transport, o modalitate de etalare a poziției sociale sau o chestiune de lifestyle?
AXIA MARINESCU: Mașina este indiscutabil un mijloc de transport extrem de important în zilele noastre. Cred însă că este profund greșit să considerăm automobilul o modalitate de etalare a poziției sociale, dintr-un motiv fundamental, anume că ceea ce numim poziție socială, nu poate fi dobândit decât prin calități și virtuți etico-morale, prin talent, cultură și educatie, competentă, dăruire și performanță, indiferent de domeniu. Poziția socială ar trebui să indice un nivel valoric de excelență, precum și un comportament social ireproșabil, din perspectiva dimensiunii care ne caracterizează ca ființe umane: frumusețea sufletească. Din păcate, observ din ce in ce mai des, cu tristețe, ca această ordine firească este rasturnată. Avem tendința de a cultiva aparența, opulența și ostentația de prost-gust, înlocuim fondul cu un strat efemer de materialism superficial.
AEX: Ce părere aveţi despre oamenii care recurg la maşini scumpe pentru a se face remarcaţi?
A.M: Din păcate, sunt de părere că oamenii care recurg la mașini sau alte obiecte scumpe pentru a se face remarcați, nu au alte deschideri ( fie ele intelectale, spirituale sau de altă natură ), dar nici alte competente prin care să poată atrage atenția asupra persoanei lor sau să se facă remarcați. De multe ori, cred ca poate fi vorba și de o frustrare mai mult sau mai puțin ascunsă. Ca să vă dau un exemplu simplu, în orașul în care trăiesc, Paris, mașinile scumpe nu sunt foarte des întâlnite. Oamenii – indiferent de poziția socială și de posibilități – preferă să se deplaseze cu metroul sau autobuzul. Mașina este privita din perspectiva unui mijloc, nu se face această confuzie regretabilă între utilitate și finalitate.
AEX: Simpatizați vreo marcă anume? Care sunt factorii determinanți în alegerea unei mașini?
A.M: Sinceră să fiu, nu am o marcă preferată de mașină. Acest lucru se datorează în mare parte și cunoștințelor mele destul de precare în materie de mașini. Aș putea spune că prefer mașinile italiene, de la cele de largă circulație, până la cele care reprezintă zona haut de gamme. Fac această alegere, datorită aspectului estetic și designului, care mi se par extrem de reușite la italieni, în general. Aș spune deci că în alegerea unei mașini, este foarte important ca ea să fie frumoasă… Și culoarea contează – nu-mi plac mașinile negre sau gri. Bineînțeles că și aspectul tehnic, de siguranță, intră în calcul. Aici însă trebuie întotdeauna să cer sfatul unui cunoscător, nepricepându-mă mai deloc în acest domeniu. Încerc în consecință să împac întotdeauna cele două aspecte: estetic și tehnic.
AEX: Care este mașina cu care va deplasati la concerte?
A.M: Cel mai des mă deplasez la concerte cu avionul, sau mai rar, cu trenul. Atunci când concertele au loc în Paris, mă deplasez cu taxiul sau mașina personală. Recunosc că dintre toate aceste mijloace de transport, prefer de departe trenul, mai ales când acesta din urmă este de mare viteză, cum se întâmplă în Franța. În perioada studiilor la Conservatorul Regal din Bruxelles, mi se întâmpla adesea să iau trenul dimineața din Paris pentru a ajunge la examene în Bruxelles, iar apoi seara, pe drumul de întoarcere către Paris, foloseam timpul de călătorie pentru a studia cursurile pentru facultatea de filosofie, pe care o urmam în Paris. În orice caz, fie că este vorba de mașină, avion sau tren, mă bucur să pot folosi timpul de călătorie pentru a repeta repertoriul pe care urmează să-l prezint în concert, pentru a lucra memoria, dar și pentru…a dormi. De multe ori mi s-a întâmplat să mă odihnesc în tren, mașină sau avion, după o reprezentație solicitantă.
AEX: Prin ce situaţii limită aţi trecut cu maşinile pe care le-aţi deţinut?
A.M: Din fericire, nu am trecut prin multe situații limită cu mașina. Mi s-a întâmplat acum un an, pe o autostradă în sudul Franței, să se ciocnească două mașini destul de violent exact în fața mea. Eu rulam cu viteză legală, dar la 130km/h, coliziunea petrecându-se într-o fracțiune de secundă, a trebuit să frânez foarte puternic, iar mașina și-a pierdut stabilitatea. Am fost nevoită să ridic piciorul de pe frână, riscând să intru și eu în coliziune cu cele două mașini ciocnite. Norocul a făcut să mă pot opri exact la câțiva metri de ele, pentru că am avut, cred, suficientă distanță față de autoturismul din fața mea. E un sfat pe care îl dau tuturor deci: păstrați distanța, acest reflex vă poate salva din multe situații limită!
AEX: Ce vă enervează cel mai tare în trafic?
A.M: Cel mai tare mă enervează în trafic nerăbdarea și lipsa de înțelgere și politețe. Cu toții suntem stresați în trafic, dar asta nu justifică comportamentul agresiv, nici limbajul indecent al unor șoferi, mai ales când se adresează femeilor.
AEX: Cum credeţi că sunt percepute femeile care conduc maşini mari?
A.M: Mărturisesc că nu mi-am pus niciodată această întrebare, dar după părerea mea, orice șofer, fie el bărbat sau femeie, poate conduce mașina pe care și-o dorește și de care are nevoie, în funcție de întrebuințarea pe care i-o atribuie, atâta timp cât este priceput și bun în ceea ce face. Iar în ziua de astăzi, ne-am obișnuit ( sper ) cu femeile care conduc taxiuri, autobuze, autocare și care dau dovadă de aptitudini foarte bune în acest sens.
AEX: Ce primează, siguranţa oferită sau frumuseţea unei maşini?
A.M: În ciuda faptului că tind să țin cont în primul rând de criteriile estetice în alegerea unei mașini ( așa cum menționam mai sus ), sunt perfect conștientă că siguranța este cea care trebuie să primeze în rândul calităților unui automobil. Cred că mai ales în timpurile rapide și aglomerate pe care le trăim, siguranța la volan este extrem de importantă.
AEX: Povestiți-ne despre primele dumneavoastraă experienţe în calitate de şofer.
A.M: Primele mele experiențe legate de șofat au avut loc la câteva săptămani după ce am împlinit 18 ani, atunci când am început școala de șoferi. După orele de condus cu instructorul în cadrul școlii, îmi amintesc că mai exersam pe străduțele din cartier, cu mama mea alături ( o șoferiță foarte bună de altfel ), un lucru nu tocmai legal… Am avut norocul să nu ne întâlnim niciodată cu polțiia.
AEX: Ce părere aveți despre femeile care se machiază la volan?
A.M: În opinia mea, nu cred că e tocmai indicat să ne machiem la volan în timpul mersului, pentru că atenția ne poate fi distrasă. În schimb, aș spune că un mic retuș sau o verificare scurtă a machiajului în momentul staționării la semafor, sunt oricând binevenite. Pentru că nu port cu mine alte elemente de machiaj în afară de ruj, pauza de la semafor o rezerv întotdeauna finisării machiajului prin aplicarea rujului.
AEX: Ce sfaturi aveți pentru tinerele începătoare?
A.M: Pe tinerele începătoare le-aș sfătui să fie răbdătoare, precaute și mai ales, relaxate. E foarte neplăcut să vezi la volan o femeie crispată, speriată de trafic și încleștată pe volan.
AEX: Care este cuvântul de ordine, atunci când vă referiți la mașina dumneavoastră?
A.M: De la o mașină îmi doresc înainte de toate să fie fiabilă. Obișnuiesc să fac multe călătorii-tur. Străbat regiuni și țări întregi cu mașina, pentru a avea libertatea de a descoperi tradițiile, specificul și cultura oamenilor pe care îi întâlnesc. Din acest punct de vedere, mașina este singura care îți oferă această libertate. Nu-mi plac în general excursiile organizate steril prin agentii de voiaj, așa că de fiecare dată când am ocazia, iau mașina și colind kilometri întregi. Anul acesta am realizat un astfel de circuit în Spania, care a fost absolut magnific. În mașină am descoperit fiecare regiune în parte și am avut posibilitatea de a vizita toate obiectivele pe care mi le propusesem, dar să și-mi ofer plăcerea de a putea modifica puțin programul călătoriei, în funcție de surprizele care se prezentau instantaneu pe parcurs.
AEX: Care sunt lucrurile de care nu vă despărțiți niciodată atunci când plecați cu mașina?
A.M: Singurele obiecte permanente pe care le iau cu mine într-o călătorie cu mașina, sunt cărțile și muzica. În rest, nu am obiecte de care nu mă despart, nici tabieturi. Călătorind destul de des, valiza mea s-a redus constanat la strictul necesar, mai cu seamă atunci când călătoresc pentru concerte și nu doresc să mă încarc inutil, pentru că e obositor, iar greutatea îmi solicită articulațiile mâinilor.
Uneori, când văd că valiza se umple, fac imediat un triaj la sânge, iar în afară de ținuta de concert, nu completez decât cu lucrurile care știu că îmi sunt indispensabile.
AEX: O mașină se poate alege și cu …sufletul?
A.M: Da, bineînțeles că o mașină se alege și cu sufletul, ca orice alegere pe care o facem pe parcursul acestei vieți. Ideal e să știm să punem în balanță criteriile noastre proprii de selecție și să știm să acordam întotdeauna prioritate sufletului. Asta nu înseamnă ca alegerile noastre sunt iraționale, dimpotrivă, cred că intuiția joacă un rol foarte important în deciziile pe care le luam.
AEX: Care a fost cea mai frumoasă experiență pe care ați trăit-o la volan?
A.M: Nu știu dacă pot alege o singură experiență frumoasă pe care am trăit-o la volan, dar una dintre ele este cu siguranță cea care a avut loc anul trecut, în timpul unui tur pe care l-am realizat cu mașina în Corsica. Coasta corsicană prezintă niste peisaje cu totul fantastice, drumul cu serpentine descoperă la fiecare curbă o vedere panoramică asupra insulei. Absolut spectaculos este și faptul că în Corsica poți conduce la o altitudine de aproximativ 1500 – 2000m, la munte, cu atmosfera și relieful specifice ( bineînțeles că se poate și coborî din mașină pentru a face drumeții ), pentru ca apoi, la numai o oră de condus să ajungi la mare, pe o plajă paradisiacă, cu apa albastră transparentă și mult soare.
Foto: Rodolphe Gonzalez