Test drive Suzuki Jimny – Nu caută nimic, doar se laudă

Test drive Suzuki Jimny (15)

Hipster până în măduva oaselor, dar păstrându-și aerul retro. Mai mic decât un mini, dar capabil ca un off-roader cu proporții intimidante. “Simpatic” i-ar putea fi nume de familie, în loc de Suzuki. Prenumele lui este Jimny.

Foto: Bogdan Paraschiv

Cu forma lui de cub pe roți, cu garda la sol de 21 centimetri, se ia la trântă cu G-uri și Wrangler-uri și Defender-e, care ridică din sprâncene când îl văd: “Ce caută el aici?” Nu caută nimic, doar se laudă.

Test drive Suzuki Jimny (13)

Și-a dat timp Jimny, cel vândut, din anii ’70 și până acum, în aproape 3 milioane de unități la nivel global. A patra generație a venit pe lume la 20 de ani după a treia. Era cât pe ce să nu mai vină. Dar iată-l aici pe micul supraviețuitor, care nu seamănă cu niciunul dintre SUV-urile mici ultra-populare.

Cel mai tare off-roader din galaxie este…

Are linii retro și look care sfidează tendințele. “Se poartă ce-mi vine mie bine!” pare să spună. Și-i vin tare bine farurile rotunde, ca acum 50 de ani, dar mai nou, cu tehnologie LED, care flanchează grila cu cinci fante. Îi vin bine și capota dreaptă și în spate, nelipsita roată de rezervă, o declarație fermă că e gata de orice. La fel este și șasiul scară, din oțel, vechi de când lumea, purtat încă de off-roader-ele serioase. Cei care ajung în poziții care par imposibile SUV-urilor de rând, cu două roți în aer, vor înțelege motivul.

Test drive Suzuki Jimny (10)

Punțile rigide cu arcuri elicoidale și reductorul comandat dintr-un comutator simplu îl fac un expert pe terenuri grele, flexibil și sigur pe el. Unu din doi, când eu sunt la volan. Tot e bine!

Jimny cântărește numai 1.435 de kilograme. Sunt de ajutor și proporțiile ultra-compacte. Este cu 20 de centimetri mai scurt decât micul Suzuki Swift. Doar 3.645 de milimetri măsoară în lungime, 1.645 de milimetri în lățime și 1.720 de milimetri în înălțime. Cam cât mine pe tocuri. Nu, nu în lățime! ?

Test drive Suzuki Jimny (8)

Am testat Jimny cu noul motor aspirat de 1,5 litri, cu 102 cai putere și 130 Nm. Este și singurul disponibil în gamă. Este distractiv în off-road, acolo e casa lui. Pe șosea, deși echipat cutehnologia de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, Jimny, cu viteză maximă de 145 km/h și forme pătrățoase, se simte stingher. Acul turometrului stă la 3000 de ture încă de la 80 km/h și simt nevoia de încă o treaptă, dar cutia manuală are doar cinci. Aerodinamica precară îl face să se comporte ca un copil neascultător. Știu, Jimny, știu, nici mie nu-mi place. Gata, semnal dreapta, te duc unde-ți place ție.

Test drive Suzuki Jimny (6)

În schimb, la viteze mici, poți să-l treci în modul de tracțiune integrală, 4×4 H sau 4×4 Low, cu ajutorul comutatorului aflat lângă schimbătorul subțire, și… liber la distracție. În modul 4×2, doar puntea spate este motoare, daaaar nu! Nu poți să faci drifturi cu Jimny.

Modelul de test nu a fost echipat cu ecranul tactil de 7 inci cu navigație, care a ajuns la bordul noului Vitara. Totul este negru la bord, totul este simplu, spartan, dur. Dar așa trebuie să fie. Cine vrea lux, poate alege un G-Class. Costă de 5 ori mai mult. Ca și G-ul de lux, Jimny are mâner în bordul îmbrăcat în plastic tare, în fața pasagerului.

Suzuki Jimny

Ce văd din scaunul șoferului? Tot! Și nu exagerez deloc. Poziția înaltă la condus, montanții subțiri și luneta care, de la volan, mi se pare nelimitată, oglinzile uriașe pentru o mașină atât de mică, mă lasă să văd tot ce mișcă (și ce nu mișcă) în jurul meu. Vizibilitatea excepțională, alături de proporțiile de micro-car, îl fac partener de încredere și în oraș. Nu are cameră de marșarier această versiune, dar mașina se termină aproape odată cu roțile din spate. În orice caz, când face “poc”, e cazul să mă opresc.

Sunt însă, șanse mici să facă “poc” în off-road, pentru că Jimny, cu ale sale console scurte, cu un unghi de atac de 37 de grade și unul de degajare de 49 de grade, stă (pe suprafețe plane, desigur) la 21 de centimetri de sol. Wrangler se încruntă când îl vede pe piticul japonez. Jimny arată ca el, intrat la apă.

Test drive Suzuki Jimny (7)

Jimny are asistență la urcarea în rampă, deci ești fără griji la deal, iar la vale apeși butonul de control al coborârii și mașina coboară cu viteză constantă, calm și răbdător, fără să fii nevoit să apeși frâna.

De câte Suzuki Jimny ai nevoie ca să tragi un Mercedes-Benz Clasa G?

Portbagajul este aproape inexistent, la cei 85 de litri ai săi. Odată cu rabatarea banchetei, obții volumul portbagajului unui SUV mic obișnuit: 377 litri. E simplu să urci bagaje acolo, pentru că deschiderea este generoasă, dar în parcările urbane, trebuie să ții cont că dacă faci o garare, s-ar putea să nu poți deschide ușa portbagajului dacă ai altă mașină parcată în spatele tău.

Test drive Suzuki Jimny (12)

Nu e ușor să te strecori nici pe locurile din spate ale lui Jimny cu două uși și o poți face doar prin dreapta, pentru că scaunul șoferului rămâne ferm pe poziție. Acolo au loc doar doi pasageri. Vor trece cu bine de drumuri pe distanțe scurte, dar vor cere pauze lungi și dese la drum lung. De vină este ampatamentul de numai 2.250 de milimetri.

 

Verdict MissAuto

Suzuki Jimny arată ca un hipster, dar e mai mult decât atât. Se alintă pe asfalt cu ezitări de copil neascultător, dar este un master of adventure în off-road. Acolo își arată mușchii acest retro-SUV. Cubul acesta pe roți stârnește zâmbete pline de candoare. Este simpatic, nu costă o avere și asigură senzații tari. Nu caută nimic, doar se laudă.

Adaugati comentariu