Imaginația naște monștri și avem în fața ochilor un monstru aristocrat: Land Rover Discovery. Premium din cap până-n picioare, dar fără a fi prea prețios, mai ușor și mai spațios ca niciodată, Discovery, aflat la a cincea generație, păstrează tradiția off-roader-ului pur-sânge și reinventează segmentul. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Britanicii nu au trimis mașina asta în lume, pur și simplu, să se descurce. Înainte de lansare, au testat terenul cu un concept, Discovery Vision, prezentat în 2014 la New York. Odată ieșit de pe liniile de asamblare, Discovery a fost supus unor teste mai ceva ca pușcașii marini din forțele armate americane. Au fost 18 luni de teste intensive în peste 20 de țări, 272.000 de kilometri de drumuri de groază, acoperite de noroi, zăpadă, nisip, cu temperaturi variind între -37 și +51 de grade. Abia apoi mașinăria de off-road produsă la Halewood, Liverpool, a primit verde pentru a urca pe scena salonului de la Paris din toamna trecută și ulterior, pentru a ajunge în showroom-uri. Până la sfârșitul anului trecut, s-au comandat deja 10.000 de unități.
Land Rover Discovery este atractiv și agresiv, te magnetizează și te sperie cu cei aproape 5 metri ai săi (4,97 m). Un monstru pe roți, dar un monstru cu bune maniere. Solidă și flexibilă, structura noului Discovery este o combinație de oțel și aluminiu (capota, hayonul, aripile din față, plafonul), un mix care face SUV-ul cu aproape jumătate de tonă mai ușor (2115 kg), pentru un consum mai bun și o agilitate superioară. Noul Discovery, care a renunțat la imaginea de brută, pare că este la ani lumină de Discovery 4. „Aceste linii vor atrage mai mulți clienți femei”, speră cei de la Land Rover. Știm foarte bine că femeile influențează în cea mai mare parte deciziile în privința achiziționării unui vehicul.
Spatele asimetric masiv este doar o reprezentare a modului în care urmașul lui Freelander se așază pe drum. Călcând pe urmele unui model precedent pătrățos și angular, Discovery urmează acum trend-ul industriei și își îndulcește acum formele cu linii curbe, cu un aspect mai urban, mai puțin… Discover-esc.
Monstrul nostru ascunde sub capota dreaptă un motor Ingenium Sd4 de 2.0 litri, de nouă generație, extrem de rafinat și bine antifonat, o transmisie automată cu 8 rapoarte, 240 CP și 500 Nm.
Dacă știați că Discovery este un off-roader versatil și cam atât, trebuie să dați un reset pentru a accepta adevărul din zilele noastre. Interiorul SUV-ului trece acum într-o clasă superioară, așa că Audi Q7 și Volvo XC90 se văd nevoite să-l accepte în clubul de elită. Discovery bifează toate căsuțele funcționalității, păstrând versatilitatea butoanelor mari, rezistente la uzură, dar fără accente retro, venind cu suprafețe îmbrăcate în materiale fine și elegante.
Computer-ul de bord are un meniu un pic complicat, dar ai numai nevoie de timp pentru a te obișnui. Și vei avea timp, pentru că, odată urcat în mașina asta, greu îți mai vine să-ți iei la revedere. InControl Touch Pro Jaguar Land Rover cu display de 10 inci, conectivitate 3G, hotspot WiFi cu până la 9 porturi USB, este dotare standard la mașina noastră de test cu linie de echipare HSE. Display-ul tactil cu o grafică “glam” a permis reducerea masivă a numărului de butoane, aducând o consolă centrală mai spațioasă și mai elegantă, cu un aer suedez, aerisit și modern.
Tipic modelelor Land Rover, schimbătorul rotativ poate să pară, la prima vedere, un simplu buton de volum, dar asta doar dacă vrei să ajungi la volumul… P, R, N, D sau S. Dacă nu, bagă în Drive și hai la drum!
Pentru că urmașul lui Freelander este mașina de fugit în vacanță, încarci în el familia ta mare cu dor de activități în aer liber, verși în el tot șifonierul și ești gata drum. SUV-ul britanic are, în habitaclul ultra silențios, un torpedou spațios, încă un compartiment deasupra acestuia, dar și tot felul de casete și nișe în care poți să depozitezi tot ce aveți în buzunare tu și familia ta.
Discovery este unul dintre puținele SUV-uri care ajung în Europa, care oferă șapte locuri. Iar adevăratul caracter al lui Discovery stă ascuns tocmai în acest pachet. Costă 3.165 de euro, dar nu include doar cele 7 scaune full-size, ci și o cutie de transfer cu două trepte, diferențial central activ blocabil, sistem Terrain Response 2 cu cinci moduri de rulare, suspensie pneumatică și gardă la sol variabilă.
Cu scaunele îmbrăcate în piele Windsor, toate reglabile electric (2.249 euro + 321 euro pentru cele de pe ultimul rând), Discovery este o sufragerie la interior. Rândul 2 și 3 de scaune își pot modifica poziția simplu, prin apăsarea unor butoane din portbagaj (Intelligent Seat Fold System). Durează 12 secunde pentru rândul 3 și încă 15 secunde pentru rândul 2. Așa că poți începe numărătoarea inversă. Dacă nu vrei să cobori de la volan pentru a face toată această operațiune, poți da aceeași comandă din display-ul tactil al sistemului multimedia InControl Touch Pro. Pentru că că rabatarea scaunelor poate fi o mare bătaie de cap indiferent de cât de inteligent este sistemul pus la dispoziție, Land Rover a automatizat această operațiune. Astfel că poți schimba poziția scaunelor printr-o simplă aplicație descărcată în smartphone. Indiferent de distanța la care te afli de mașină. Aceeași aplicație îți permite să verifici nivelul de combustibil, să închizi sau să deschizi mașina sau să o pornești pentru a obține temperatura dorită în habitaclu înainte de a urca la bord.
Dacă pasagerii tăi nu depășesc 1,85 m, aceștia vor sta comod pe oricare dintre locurile din mașină. În spatele celor șapte scaune, portbagajul are 285 de litri. Cu rândul al treilea rabatat, apar de nicăieri 1.231 de litri. Iar dacă nu ai mai găsit cameră la hotel, cei 2.500 de litri ai sufrageriei pe roți se pot transforma în cazarea perfectă peste noapte.
Două trape panoramice aduc lumină în mașină pentru toți cei șapte ocupanți, iar climatizarea pe trei zone (400 de euro) mai adaugă o bilă albă la capitolul Confort.
În oraș, consumul nu scade sub 10 l/100 km, dar sunt cifre acceptabile pentru un monstru cu un gabarit de peste 2 tone. Un consum de 6.0 litri/100 km mergând economic, respectând limitele de viteză de pe DN-1, ne-a făcut însă să ne holbăm la cifre fără să credem.
Discovery nu este tocmai Stairway to Heaven (“Scară către rai”), pentru că mașina cu gardă la sol de până la 283 mm, care coboară automat cu 40 mm atunci când parchează (funcția Auto Access), vine fără trepte de acces. Așa că, doamnelor, fustele creion ies din discuție. La peste 50 km/h, garda la sol coboară la 40 mm, iar la peste 105 km/h, mașina se apropie cu încă 13 mm de sol. Este indicat totuși să nu încercați să urcați în mașină din mers.
Și pentru că Discovery are ADN de off-roader, eleganța de la interior nu l-a transformat într-un vehicul blazat sau fițos pe terenuri grele. Pe lângă sistemul de asistență la coborârea pantelor, SUV-ul este echipat cu All-Terrain Progress Technology (ATPC), care permite reglarea vitezei de rulare pe drumuri grele între 2 și 30 km/h. Dacă trebuie să traversezi râul în drum spre cabana din vârful muntelui, o poți face dacă nu e mai adânc de 900 mm. Habar n-ai cât e de adânc? Dar sistemul Wade Sensing știe, pentru că este capabil dă detecteze adâncimea vadului. Dacă totuși ai de gând să sfidezi sistemul, trebuie să știi că cele peste două tone ale lui Discovery nu plutesc!
Monstrul pe roți are o capacitate de tractare de 3.500 de kilograme. Este un record în segment, dar nu e de mirare. În 1989 când a fost lansat, Discovery a făcut o demonstrație uluitoare de forță, tractând un tren. Aproape 3 decenii mai târziu, în momentul lansării, Land Rover a repetat testul, iar Discovery cel nou a tras trei vagoane, cu o masă totală de 108 tone, adică echivalentul a 60 de astfel de mașini.
Descoperi cel mai ieftin Discovery pentru suma 48.790 euro. Mașina testată de noi costă 78.392 euro.