Test drive Kia Proceed GT – Cum să-ți dresezi dragonul?

Kia Proceed GT (2)

Nu, nu e un Porsche Panamera. Nici un Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Este Kia. Nu, nu Stinger, ce ți-a venit? Ah, pentru că arată așa sportiv? Nu, mai ai o singură încercare! Respiră adânc, pune-ți mintea la contribuție și… Da, e Kia Proceed GT. Un dragon GT roșu, pe care tocmai l-am luat la test.

FOTO: Bogdan PARASCHIV

Din față arată ca orice Ceed, cu grila tiger nose. Daaaar sigla GT parcă îți aduce în urechi mârâitul de tigru. La fel și accentele roșii de tip GT de pe interiorul grilei radiatorului. Profilul alungit – 4,605 mm măsoară Proceed în lungime – amintește de shooting brake-urile premium sport, iar din spate, de departe cea mai fotogenică parte a sa, luneta abruptă și un difuzor din plastic lucios îi confirmă personalitatea agresivă, dar dresabilă.

Kia Proceed GT (1)

Difuzorul integrează două fante de aerisire pe laterale și evacuările cromate aproape… reale. Sunt acele evacuări care se aud amplificat la interior, pentru o senzație bizară pe modul Sport. Stopurile sunt unite de o bandă LED – oarecum unite, pentru că banda e ruptă la mijloc – o modă deja în industrie. Pe timp de noapte, ai impresia că banda luminoasă înconjoară toată mașina.

Dragonul nostru de test este vopsit în Track Red, singura vopsea oferită gratuit în gama Proceed. Și trebuie să recunoaștem, și cea mai spectaculoasă.

Kia Proceed GT (8)

Apăs butonul de deschidere de pe cheia asta care arată ca un detonator. Doar nu ați crezut că dezamorsăm o bombă. Mizăm pe o explozie pe cinste.

Dăm la interior de atmosfera atât de familiară, cu butoanele la locul lor, acolo unde le nimerești și cu ochii închiși, deși, la o mașină cu veleități sportive, ai fi preferat poate, un alt concept interior. Dar avem acum elemente care amintesc de motorsport. Avem de-a face cu un volan nou, cu partea inferioară aplatizată și inserție din aluminiu cu logo-ul GT, pentru o senzație de racing, sporită de pielea perforată care îl îmbracă, și de cusăturile roșii.

Primim cusături roșii și pe scaunele sport încălzite (186 de euro), cu logo-ul GT pe spătar, îmbrăcate în piele și textil cu aspect de piele întoarsă (da, și noi am crezut că este alcantara), și pe fețele ușilor.

Kia Proceed GT (6)

Ecranul tactil de 8 inci care redă navigația și funcțiile sistemului multimedia (758 de euro cu radio DAB), reacționează rapid, iar pentru că Waze descarcă rapid telefonul, sunt de mare ajutor mufele USB, una cu funcție de fast charging. Unghiul plafonului, luneta, cu tăietură asemănătoare cu cea a unui hublou, și montanții mari îți reconfigurează ideea de vizibilitate, dar te salvează camera de marșarier.

Și cei din spate profită de atmosfera de “acasă, pe circuit” și de bancheta încălzită pe două zone, de spațiul la genunchi asigurat de ampatamentul de 2.650 mm, dar îi vor duce lipsa unui port USB. Un alt neajuns pentru cei de acolo ar fi spațiul la cap, pentru că trapa (696 de euro) și linia descendentă a acoperișului taie fără menajamente din partea superioară (plafonul stă cu 43 mm mai jos ca la un Ceed Sportswagon). Așa că dacă ai peste 1,85 m, n-ai decât să vii cu trenul.

Kia Proceed GT (3)

Proceed GT nu o să bată recorduri pe circuit. Dar e fun, fun, fun la volan și atât de prezent la peste 2.500 de ture. Când mergi la limită în viraj, cu Traction Control dezactivat, pleacă spatele cât să te lase să te distrezi, dar nu imprevizibil cât să te lase să o pierzi. Dragonul GT roșu a trecut cu brio prima lecție de dresaj.

Motorul T-GDi de 1.6 litri turbo cu 204 cai putere și 265 Nm, amplificat în difuzoare, pare un bariton care falsează în seara de gală. Dar solistul nostru arată atât de bine, iar fracul de shooting brake îi vine la milimetru, așa că putem să-i iertăm notele artificiale, dramatic exagerate.

Mașina noastră, cu transmisie automată cu șapte trepte și dublu ambreiaj, atinge 100 km/h de pe loc în 7,5 secunde. Configurația rigidă și padelele din aluminiu de pe volan (77 de euro) te asigură că deții controlul, iar pentru că este cu 5 mm mai aproape de sol ca un Ceed obișnuit, Proceed GT îți amintește un pic de senzația trăită pe circuitele de karting. Nu v-am zis că dragonul este cam rebel uneori?

Kia Proceed GT (4)Poate credeți că logo-ul de GT echivalează cu un consum de speriat. Deloc așa! La întoarcerea de la munte, pe coborâre ce-i drept, până la Ploiești, bordul arăta cifre care par ireale: 3,8 l/100 km. Deci au mințit sud-coreenii când au zis 4,0 l/100 km. Dar au făcut-o în favoarea clientului ? Știu, nici eu nu aș fi crezut, dacă mi-ar fi povestit cineva.

Suspensia rigidă a mașinii echipate standard cu jante de 18 inci te va zdruncina scurt și hotărât peste speed bumps, dar nu îți va aminti ce ai mâncat azi-dimineață și te va lăsa, din nou, să te distrezi.

Portbagajul oferă cu generozitate 594 de litri (1.595 cu bancheta rabatată cu ajutorul mânerelor din portbagaj), cu 30 de litri mai puțin ca la Sportswagon. Echipat opțional cu hayon acționat electric și cu funcție hands-free (464 euro), Proceed GT este și partenerul ideal de shopping. Mai ales că barele de aluminiu și cârligele te ajută să poziționezi bagajele fără să te gândești că le faci… stirred and shaken.

Deși un pic violent pe modul Sport, Proceed GT este gândit ca o mașină pentru familii tinere. Iar Kia știa ce trebuie să facă pentru a-i convinge pe cei ce aveau de gând să urce copii la bord. Să construiască un model de cinci stele EuroNCAP. Mașina nu a fost încă testată, dar cu o echipare standard cu șapte airbag-uri, frânare automată de urgență, sistem de monitorizare a unghiului mort și asistență la menținerea benzii de circulație, cu siguranță, punctul ochit va fi și lovit.

Sistemul Smart Cruise Control oferit opțional pentru 387 de euro, permite, ca și la alte modele din gama Kia, să iei mâinile de pe volan pentru 20 de secunde, și ghidează automobilul echipat cu Lane Following Assist (160 de euro) conform marcajului. Îți cere rapid să intervii atunci când marcajele sunt neclare sau când expiră cele 20 de secunde.

Mașina noastră cu motor 1.6 T-GDi și transmisie automată are un preț de pornire de 26.139 de euro (cu promoția de 1000 de euro oferită de Kia România, inclusă) și poate ajunge la aproximativ 30.000 de euro cu seria lungă de dotări opționale.

 

Kia Proceed GT verdict

Verdict MissAuto

Cei de la Kia au avut foarte clar în cap ce aveau de gând să creeze: nu o mașină, ci o nișă, nemaivăzută printre brand-urile de volum. Iar cu ADN-ul de GT, Proceed este chiar un unicat. Dragonul GT este rebel în modul Sport, dar dă senzația că este ușor de dresat în călătoriile liniștite până la birou sau până la munte. Dacă unul dintre părinți, cel care se află la volan, vrea să le dea senzația copiilor din spate că sunt la montagne russe, are garanția că o poate face.

Adaugati comentariu