Test drive Mazda CX-3 Takumi – Vaccinul anti SUV

Mazda CX-3 Takumi (1)

Ne-am virusat cu toții! Vrem toți SUV-uri de parcă am rula pe bulevarde de macadam. Dar Mazda CX-3 este alternativa la monștrii cu gardă la sol de peste 17 centimetri. CX-3 nu e nici SUV, nici break, nici compactă. Și totuși are câte puțin din fiecare. FOTO: Adrian COBZAȘU.

Nu degeaba s-au umplut orașele noastre de Mazda CX-3. Mașinile astea sunt atractive ca desenele manga pentru copii. Prezentată în toamna lui 2016 la Salonul Auto de la Los Angeles, Mazda CX-3 este exact linia care delimitează design-ul senzual de cel agresiv. Formele fluide cu dublă personalitate te fac să crezi că este o felină la vânătoare, dar și diva pregătită să-și seducă următoarea victimă.

Mazda CX-3 Takumi (16)

De ce este CX-3 perfectă pentru femei? Nu, nu pentru că rimează! Crossover-ul Mazda nu e nici prea mic, nici prea mare. E ușor de manevrat, iar look-ul despre care vorbeam este exact caracteristica aceea care te convinge să alegi cu inima.

Am avut la test Mazda CX-3 în versiune Takumi, cu motor de 2.0 litri cu 120 CP, cutie manuală cu șase trepte și tracțiune față. Versiunea de echipare Takumi are la bază CX-3-ul cu linie de echipare Revolution și aduce scaune cu reglaj electric, îmbrăcate în piele și alcantara maro în două nuanțe și jante mari de 18 inci. Nu există posibilitatea de a comanda Takumi cu tracțiune integrală.

Mazda CX-3 Takumi (6)

Puțini dintre cei care își cumpără o Mazda CX-3 o vor forța în off-road, deși mașina vine cu protecții din plastic tipice SUV-urilor pregătite pentru terenuri accidentate. Atenție însă! Construită pe platforma modelului Mazda2, la 1,53 m, CX-3 este cu doar 3 centimetri mai înaltă ca Mazda3 hatchback și are o gardă la sol de numai 15,5 centimetri! Sistemul AWD este disponibil doar la Revolution și Revolution Top, dar nu și la Takumi.

Alura mangetizantă a lui CX-3 îți taie respirația, dar și prețul de 21.190 euro (22.990 euro pentru versiunea cu transmisie automată cu 6 rapoarte) are cam același efect. Însă, înainte să începi să hiperventilezi, trebuie să știi că, dacă nu vrei ca mașina ta să aibă la bord cam tot ce este disponibil în clasa sa în ceea ce privește tehnologia, confortul și siguranță, Mazda CX-3 în versiune entry level pornește de la 14.990 de euro cu TVA inclus.

Mazda CX-3 Takumi (15)

Mașina cu 120 CP are nevoie de 9.0 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h. Cea mai agilă versiune este tot un model pe benzină, cel cu 150 CP și fără AWD (8.7 secunde). Dar până la urmă, chiar trebuie să iei startul în cursa de la un semafor la altul?

Impresionantă este liniștea de la interior, semn că inginerii japonezi și-au bătut capul pentru o antifonarea impecabilă cel puțin la fel de mult ca pentru design. Tot la interior, head-up display-ul proiectează pe suprafața din sticlă care se ridică la pornirea motorului, toate informațiile relevante. Mazda CX-3 Takumi (9)Scaunele îmbrăcate în piele și alcantara maro cu reglaj electric și funcție de încălzire, sunt binevenite pe timp de iarnă. Volanul gros, îmbrăcat în piele, asigură o priză bună și pune la îndemână o serie de comenzi utile, pe care le poți controla și din comutatorul rotativ aflat în coloana mediană sau din ecranul color tactil de 7 inci. Navigația costă 500 de euro în plus. În Mazda, ai o atmosferă high-class, care pare preluată din clasele superioare.

Cât despre spațiu, te-ai aștepta ca Mazda CX-3, la 4,27 m în lungime (cu 10 mai mult ca Renault Captur), să ofere dimensiuni interioare pe măsură. Generoși în privința dotărilor și calității materialelor, japonezii au fost un pic zgârciți în privința spațiului interior. Mazda vine, evident, cu dimensiuni de crossover, așa că dacă plănuiești să îndeși trei prieteni pe bancheta din spate pentru un drum lung, s-ar putea să-ți ceară câteva opriri pe parcurs, asta și pentru că suprafața vitrată mică s-ar putea să-i facă să se plângă de claustrofobie sau de o atmosferă… prea intimă. Trebuie să-i rogi pe prieteni să nu-și ia prea multe lucruri pentru escapada de weekend. Portbagajul are dimensiunile asemănătoare cu cel oferit de o compactă: 350 litri (1.260 cu bancheta rabatată). Până la urmă, este o Mazda2 alungită și înălțată.

  • Design magnetizant
  • Interior interesant
  • Listă bogată de opțiuni
  • Preț de pornire foarte bun
  • Spațiu interior
  • Preț mare pentru echipările de top

CX-3-ul de top este blindat cu senzori și camere. Sistemul BSM (disponibil de la linia de echipare Attraction) te avertizează în privința unghiului mort la schimbarea benzii, mașina frânează automat la viteze reduse (SCBS – de la Challenge în sus), iar sistemul LDWS te avertizează prin vibrații la depășirea marcajelor pe sensul de mers (de la Attraction în sus). Și vorbind de siguranță, micuțul crossover vine cu niște oglinzi uriașe, ca de pick-up, așa că nu e nevoie să răsucești prea mult din joystick-ul de pe ușă pentru a le regla. Vei vedea în ele de la Ploiești până la București!

Mazda CX-3 Takumi cu 120 CP și transmisie manuală nu este deloc însetată. Computerul e bord a arătat un consum mediu de 7,5 l/100 km în condiții de trafic foarte aglomerat și a scăzut la 5,9 în afara orașului. Litri de benzină, nu de sake!

Conform studiilor, fetele preferă roșul sau vișiniul, așa că trebuie să știe că Roșul Soul costă încă 530 de euro. Orice altă vopsea metalizată vine contra sumei de 390 de euro.

Verdict MissAuto

Mazda CX-3 poate fura clienții segmentului de SUV-uri veritabile. Este un crossover distractiv, și este, poate, și cel mai atractiv din clasa sa! Orientat mai degrabă spre aventură pe asfalt decât spre off-road, rivalul lui Captur, Juke și Mokka vine ca o alternativă la uriașii pe roți care au magnet la consumatori de câțiva ani încoace. O mașină atractivă, care îți cere însă, să-i respecți imitele de spațiu.