Noua modă în materie de scaune auto este Rear-facingul prelungit…numai că nu e doar o modă, ci un element de care depinde siguranța, chiar viața celor mici. Când vorbim de rear-facing ne referim practic la poziția copilului în mașină. Dacă micuții sunt așezați cu spatele la sensul de mers, atunci vorbim de rear-facing, în timp ce forward-facing este poziția în care ei merg cu fața la sensul de mers.
Un subiect extrem de controversat și discutat, care este mai important decât ne-am putea imagina. În România, acest subiect nu este suficient de dezbătut, motiv pentru care mulți părinți nu sunt suficient de bine informați de beneficiile rear-facing și de urmările pe care le poate avea o poziție greșită a scaunului auto. Sperăm să vă ajutăm să înțelegeți că scaunele auto care oferă posibilitatea de rear-facing prelungit, adică de a călători cu spatele la sensul de mers pentru o perioadă lungă de timp, recomandat este 4 ani. Aceste scaune auto sunt esențiale pentru siguranța și sănătatea bebelușilor și a copiiilor.
Studiile recente subliniază cât de important este să îi așezăm pe cei mici într-un scaun auto cu spatele la sensul de mers. Dar de ce? Hai să luăm drept exemplu cazul unui accident în care mașina merge regulamentar cu 50km/hr, iar copilul este așezat în scaunul auto cu fața la sensul de mers. Un obstacol care nu poate fi ferit apare în fața mașinii, iar impactul este inevitabil. În mod natural, în timpul impactului, datorită vitezei inițiale și opririi bruște trupul se va dezlipi de scaun și se va arunca cu putere în față, capul se apleacă, gâtul se întinde, numai că centura îl va ține în loc. Centura… o nouă forță exercitată asupra corpului, care îl bruschează din față, îl menține în loc, dar capul este liber. În tot acest timp corpul micuțului este delicat și încă în dezvoltare, iar capul lui reprezintă 25% din trup, în timp ce capul unui adult reprezintă doar 6%.
Toată presiunea exercitată asupra bebelușului se va concentra în zona coloanei, gâtului și capului, în special când trupul celui mic se întoarce cu putere în scaun tras de centuri. Acțiunea poate cauza probleme grave, de exemplu paralizia. În momentul în care capul se apleacă foarte tare în față vertebrele coloanei se deplasează, iar dacă se depărtează mai mult de 0,6 cm apare riscul paraliziei. Știți cât de tare se deplasează vertebrele în cazul exemplului nostru? Până la 5 centimetri! Coloana celor mici este încă în plină dezvoltare, la fel și gâtul , iar capul pentru ei este mult mai greu. Este evident pericolul în care sunt puși micuții în poziția cu fața la sensul de mers. Pentru a înțelege mai bine situația explicată puteți urmării clipul următor:
Pe de altă parte, în poziția cu spatele la sensul de mers greutatea este distribuită integral în zona spatelui și a capului. Să nu mai vorbim că forța impactului este redusă, din moment ce copilul nu mai este aruncat în față, ci doar adâncit mai tare de scaun. Centurile nu mai prezintă un șoc în plus asupra trupului, iar capul este stabil și nu determină vertebrele să se depărteze, deci se reduce cu până la 75% riscul unor răni grave, inclusiv paralizia în cazul copiilor până în 2 ani.
Acum intervine problema vârstei recomandate până la care un copil trebuie să stea în poziția cu spatele la sensul de mers. Recomandat este până la 4 ani. Și acum multă lume va aduce argumente contra, cele mai întâlnite fiind: copilul nu are loc să-și întindă picioarele, îi este rău, plânge, etc. În primul rând, copilul va sta cu picioarele flexate, ceea ce pentru ei este foarte confortabil având articulații flexibile sau le poate urca pe bancheta și se poate chiar juca cu piciorușele. În cazul în care acesta plânge o va face doar pentru că nu este obișnuit cu poziția și nu pentru că ceva este greșit.
Aici trebuie să ne punem problema în felul următor… E mai bine să plângă puțin până se obișnuiește, dar să fie în siguranță sau e mai bine să avem liniște în mașină, iar copilul poate suferi leziuni grave pentru confortul nostru? Hmmm… cred că mai bine încercăm să-l învățăm cu poziția corectă. Nu-i așa? În ceea ce privește răul de mașină studiile nu au găsit legături relevante între poziția rear-facing și starea de rău a micuților. Din nou, totul ține de obișnuință.
În ziua de azi, când există de n ori mai multe mașini decât acum 20 de ani, acum când traficul ne determină să așteptăm și de 3 ori la același semafor, când există mulți șoferi imprudenți ce ne pun până și nouă viața în pericol trebuie ca siguranța celor mici să fie mereu pe primul loc. Rear-facingul este o metodă ușoară și la îndemână care salvează vieți. Această poziție este recomandată până la 4 ani, iar țările nordice respectă acest criteriu cu strictețe, motiv pentru care numărul accidentelor în care copiii sunt răniți este mult mai mic.
Varietatea de produse este extrem de generoasă, însă în momentul în care achiziționați un scaun auto, trebuie să aveți în vedere că este extrem de important să achiziționați un scaun auto de calitate, pentru că micile detalii care nu sunt întotdeauna vizibile: calitatea și componența plasticului, tipul și consistența metalelor folosite, densitatea materialelor, etc – sunt cele care contribuie în mod esențial la siguranța călătoriilor celui mic. Unul din scaunele auto care îndeplinește cerințele de mai sus și care a fost testat de către ADAC (cel mai mare club auto din Germania și Europa), în cele mai dure condiții în propriul laborator de testare, este Nuna REBL Plus. Construit pe un cadrul de oțel cu 35% mai rezistent, din materiale ignifuge, oferind totodată confort maxim micilor călători.
Rear-facing nu este o modă, rear-facing este cea mai sigură variantă de a călători pentru cei mici. Ce spuneți abordăm și noi această metodă? Noi credem că merită!