Cum să combați somnolența la volan

Cum să combați somnolența la volan

„Somnolenţa la volan este o tulburare care apare din cauza sindromului de apnee în somn şi este responsabilă de majoritatea accidentelor rutiere, mai ales pentru cele care au loc pe timp de noapte. Persoanele care prezintă această afecţiune au somnul fragmentat din cauza unor pauze în respiraţie şi, ca urmare, dorm, dar nu se odihnesc.” Această boală este foarte periculoasă, mai ales că cei mai mulți dintre șoferii care prezintă această afecțiune pot fi victimele accidentelor rutiere.

Șoferii sunt sfătuiți să meargă la controale periodice și să se asigure că nu reprezintă un pericol nici pentru ei, nici pentru ceilalți participanți la trafic. Se recomandă evitarea orelor periculoase (2 – 6 dimineața si 14-16 după-amiză). La aceste ore, creierul este mai puțin alert și mai predispus la somn. Evitarea medicamentelor care provoacă somnolență, evitarea deplasării imediat după masă sau pe distanțe lungi. „Factorii care cresc riscul de accident din cauza somnolenţei, cauzată de apneea în somn, sunt şofatul fără pasageri, lipsa de experienţă a şoferului, consumul de alcool şi de droguri, şofatul imediat după masă, şofatul pe distanţe lungi, dar şi somnolenţa pasagerilor poate fi molipsitoare pentru conducătorii auto.”

Cei mai expuși riscului de a adormi la volan sunt șoferii care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte, șoferii de camioane, persoanele care lucrează noaptea, șoferi tineri, cei care suferă de patologii ale somnului.

Oboseala la volan este la fel de periculoasă. Iată câteva sfaturi pentru a o ține departe pe timpul deplasării:

  • Evită alimentele care conțin melatonină și triptofan pentru că favorizează somnolența. Printre alimentele pe care trebuie să le eviți când pleci la drum se numără pâinea, cartofii, orezul, dar și dulciurile.
  • Mare grijă la muzica pe care o asculți. Aceasta poate mări riscul de a adormi.
  • Odihnește-te înainte de a pleca la drum. Este esențial să dormi cel puțiun 6 ore pe noapte.
  • Temperatura din habitaclu este foarte imnportantă. Cu cât temperatura este mai ridicată, cu atât crește riscul de a adormi la volan. Poți ține geamul deschis.
  • Alege o poziție confortabilă și ține ambele mâini pe volan.
  • Concentrează-te la drum și redu viteza.
  • Dacă simți că te-a cuprins oboseala, oprește-te pentru a te dezmorți.
  • Fă pauze ori de câte opri simți că nu te mai poți concentra.
  • Discută cu cel din dreapta.

Sursa Sursadesanatate.ro