Imaginile cu mașina lui Nicolae Ceaușescu abandonată pe o stradă din București au devenit virale pe internet. Automobilul care, în urmă cu trei ani, se vindea la o licitație cu 37.000 de euro, a fost părăsit de cumpărătorul de atunci.
Cu un preț de pornire de 4.000 de euro, vehiculul, un Khodro Paykan construit în Iran la sfârșitul anilor 60, sub licență britanică, a ajuns, la licitația din decembrie 2014, la un preț de 10 ori mai mare: 37.000 de euro plus taxe.
Povestea automobilului a fost readusă în prim plan de “Abandoned Cars & Vehicles of Romania”, un canal de YouTube al cărui administrator a descoperit comoara părăsită. Mașina a ajuns în țară în 1974, când Nicolae Ceaușescu a devenit președintele Republicii Socialiste România. O cunoștință mai veche de-a sa, Șahul Mohammad Reza Pahlavi al Iranului, a trimis par avion, un cadou de instaurare: un automobil Paykan cu motor de 1.5 litri, care dezvolta 54 de cai putere și care era echipat cu o transmisie manuală cu 4 rapoarte. Paykan-ul dictatorului, cu bord din lemn și tapițerie din piele, era capabil să atingă o viteză maximă de 145 km/h.
În 2014, când a fost scoasă la licitație, mașina care cântărește sub o tonă, avea la bord doar 3.000 de kilometri. După Revoluție, aceasta a rămas în administrația statului, care a decis să o scoată la vânzare 5 ani mai târziu. S-a vândut însă, abia în 1996. De atunci, a ajuns pe mâinile mai multor cumpărători privați, care au menajat-o ca pe o mașină de colecție, fără să adauge prea mulți kilometri la bord. Prin intermediul casei de licitații Artmark, Paykan-ul a ajuns pe mâinile unui cetățean iranian, colecționar de mașini retro. Zace acum însă, mâncată de rugină și acoperită de frunze, într-o parcare din Capitală.
Sursă foto: Artmark.